Debat
Hvad skal man kunne for at være lærer?
Én folkeskole kræver én læreruddannelse, men Læreruddannelserne Metropols profillæreruddannelser synes kun at have formålet at tiltrække nye studerende, mener de lærerstuderendes formand
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Læreruddannelsen udvikles i dag i mange forskellige retninger. De studerende kan opleve det, som om sammenhængen mellem uddannelse og profession langsomt bliver mere utydelig. Spørgsmålet: Hvad skal man kunne for at være lærer? synes sværere og sværere at besvare.
Jeg er bekymret for den udvikling, for jeg tror, at én folkeskole kræver én læreruddannelse. Nok skal der være plads til forskellighed, men det er rammerne allerede åbne for i dag.
Læreruddannelserne Metropols profillæreruddannelser synes at have ét formål - at tiltrække nye studerende. Ligheden er slående stor til andre forsøgslæreruddannelser. For det er klart at se, at læreruddannelsen i dag udvikles ud fra økonomiske incitamenter og kun meget sjældent ud fra faglige.
Mange nuværende studerende oplever negative aspekter af uddannelsen, som professionshøjskolerne kun i ringe grad tager hånd om, eksempelvis bindingerne på linjefagsstrukturen, snæver praksiskobling og manglende studenterindflydelse.
Jeg så gerne, at Metropol frem for at have profillæreruddannelser inddrog de nuværende studerende i styrkelse og udvikling af den nuværende uddannelse. Man kunne forestille sig, at et fælles fagligt arbejde på tværs af ledelse, undervisere og studerende om at få løsnet bindingerne på linjefagsstrukturen ville give både nuværende og kommende studerende en bedre uddannelse. Endda på en måde, der ville gøre det muligt at sammensætte fag som i profillæreruddannelserne og samtidig styrke den nuværende læreruddannelse.
Jeg anerkender, at finansieringssystemet begrænser mulighederne for faglig udvikling, men husk de faglige rationaler og de nuværende studerende.
Svar fra Thøger Johnsen:
Som sagt er ideen bag profillæreruddannelserne at fastholde en fuldgyldig læreruddannelse, der samtidig vil medvirke til at løse en række presserende samfundsproblemer. Så ideen bag dem er primært faglig. Det er klart, at den manglende søgning til læreruddannelsen ikke kan afhjælpes, uden at der udløses flere »Stå«-midler (penge), og dermed kan man selvfølgelig påstå, at det er det eneste motiv, men det er ikke tilfældet. På Læreruddannelserne Metropol har vi næsten ingen bindinger på linjefagsvalgene, og profillæreruddannelserne er et frivilligt valg, så det er svært at se, at de skaber flere bindinger. |