Debat

Derfor uddanner vi profillærere

Én folkeskole kræver én læreruddannelse, men Læreruddannelserne Metropols profillæreruddannelser synes kun at have formålet at tiltrække nye studerende, mener de lærerstuderendes formand

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Baggrunden for udviklingen af profillæreruddannelserne ligger i nedenstående række af samfundsproblemer:

. Ansøgertallet til læreruddannelserne er faldet meget voldsomt op gennem det sidste årti, hvilket giver fremtidige problemer med at få besat lærerstillingerne med kvalificeret arbejdskraft i fremtidens folkeskole.

. Specialundervisningen tager en større og større andel af folkeskolens resurser, hvilket går ud over den samlede kvalitet i folkeskolen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

. Samarbejdet mellem folkeskolen, det sociale system og sundhedssektoren er ikke optimalt, hvilket betyder, at vi ofte griber for sent ind, når der er alvorlige sociale eller sundhedsmæssige problemer med elever i folkeskolen.

. Mange af lærerne er ikke uddannet til de fag, de underviser i, hvilket er specielt slemt for natur/teknik, hvor 42 procent af de lærere, der underviser i faget, markerer, at de er fagligt inkompetente til at varetage undervisningen.

. En meget stor del af lederne i folkeskolen går på pension de kommende år, hvilket giver problemer med at rekruttere kvalificerede ledere til skolerne, samtidig med at undersøgelser viser, at god ledelse er en meget vigtig faktor for gode skoler.

. Nutidens elever i folkeskolen har problemer med fedme og for lidt fysisk aktivitet, hvilket giver en foruroligende stigning i sygdomme, vi ikke tidligere har set hos børn og unge.

Det er vores overbevisning, at profillæreruddannelserne kan være med til at give et kvalificeret bud på en løsning af ovenstående problemer, da de på en og samme tid er en fuldgyldig læreruddannelse og har en kraftig toning mod ovenstående problemer. For eksempel forventer vi, at profillæreruddannelsen vil tiltrække ansøgere, der ellers ikke ville søge læreruddannelsen. Dette betyder også, at studerende på en profillæreruddannelse kan skifte til den almindelige læreruddannelse og dermed få det »frie linjefagsvalg« tilbage.

Svar fra Line Hjarsø:

Skal fremtidens lærere kunne varetage de problemstillinger, Thøger nævner, så bør der foretages justeringer af den nuværende læreruddannelse frem for oprettelse af profillæreruddannelser. Det kunne ske ved at medtænke flere af problemstillingerne i uddannelsens allerede eksisterende fag samt tværprofessionelle forløb, gøre specialpædagogik til et obligatorisk fag, sikre frit linjefagsvalg og sikre efteruddannelse til folkeskolelærere. |