Debat
Derfor siger jeg fra
Lærer Asta Rasmussen vil ikke skrive elevplaner uden tid til opgaven - her forklarer hun hvorfor, og undervisningsminister Bertel Haarder forsøger at berolige hende
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I bekendtgørelsen om elevplaner af 1. august 2007 forventes det, at alene lærerne udarbejder elevplaner. En skole-hjem-samtale, som tager udgangspunkt i en elevplan, der udelukkende er formuleret af læreren, kan nemt komme til kun at dreje sig om valg af ord i stedet for en dialog om, hvor vi i den nærmeste tid skal lægge fokus.
Elevplaner er en god ide, når de bliver udarbejdet på den rigtige måde, ellers er det spild af meget god tid for både elever, forældre og lærere. Den gode tid kunne bruges bedre på dialog med elever og forældre, undervisning og forberedelse af undervisningen.
En god elevplan, som kan bruges til noget fornuftigt, er udarbejdet af elev, lærer og forældre i fællesskab. Og så skal den kun gælde områder, hvor man er enige om, at fokus skal være denne gang.
Igangværende arbejder og rettede opgaver og test - evt. en portfolio - kan danne udgangspunkt for en samtale om en elevplan.
For at denne samtale skal kunne lade sig gøre, skal der i elevens og klasselærerens skema indregnes en lektion om ugen med tolærerordning, som et årsværk, således at der to gange om året er en uge, hvor klasselæreren og den enkelte elev kan få ro til at tale om, hvad der skal være fokus på i den kommende periode.
Teamet om klassen aftaler, hvad der skal gemmes i mappen til denne samtale, og faglærerne lægger stikord til klasselæreren.
Den plan, som elev og klasselærer udarbejder, sendes hjem til forældrene. Hjemme forbereder elev og forældre sig til skole-hjem-samtalen ud fra planen. Og først ved skole-hjem-samtalen, som skal vare mere end 20 min., aftaler man endeligt, hvad der skal være fokus på i den kommende tid.
På den eller lignende måder har alle involverede ejerskab til planen, og den er udarbejdet i en dialog.
Det koster noget tid, og den har jeg ikke fået. Og jeg vil ikke være bekendt at sende ubrugelige elevplaner hjem til forældrene.
Bertel Haarder: Du skriver, at elevplaner er en god idé, når de bliver udarbejdet på den rigtige måde. Det er jeg fuldstændig enig med dig i, og jeg er også enig i, at elevplanen bliver et endnu bedre redskab, hvis elever og forældre indgå i en dialog i forbindelse med udarbejdelsen af planen. Du lægger op til at bruge elevplanerne på en meget ambitiøs måde, og det skal du have ros for, men jeg er ikke enig i, at en elevplan ikke ellers kan bruges til noget.
Om der skal være lærer-elev-samtaler, afgøres ikke af mig, men i den enkelte kommune eller på den enkelte skole. |