Debat
Elevplansmareridt
På Klarup Skole er man ikke i tvivl om, at der skal bruges enorm meget tid på at udarbejde elevplaner. Bertel Haarder mener, at lærerne overdriver
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I april 2007 leverede lærere fra Klarup Skole en beregning til Folketingets uddannelsesudvalg over konsekvenser af at udarbejde elevplaner efter bekendtgørelsen på deres skole. Bertel Haarder har uden dokumentation kaldt beregningen »ude i hampen«. Her gengives beregningens eksempel 1.
Lærerne skal i gennemsnit udarbejde 234 elevplaner (to gange 117). Hvis den løbende, systematiske, skriftlige evaluering tager fem minutter/måned/elevplan, tager arbejdet 5.850 minutter/år (ti måneder) per lærer eller 97,5 timer, uanset om der skal udarbejdes elevplaner en eller to gange om året.
1) Mener ministeren, at fem minutter/måned/elevplan til den løbende, systematiske, skriftlige evaluering er »ude i hampen«?
Hvis det tager ti minutter at skrive en elevplan, tager det 2.340 minutter at skrive 234 elevplaner eller 39 timer.
2) Mener ministeren, at ti minutter/elevplan til skrivearbejdet er »ude i hampen«?
Samlet tidsforbrug: 136,5 timer.
Med 230 elevplaner ligger jeg tæt på gennemsnittet og skal bruge 95,8 timer på evalueringsdelen, der omfatter 2.647 trinmål. Hvis jeg har forstået kravet korrekt, skal læreren i et fag evaluere den enkelte elevs præstationer i alle fagets trinmål og på grundlag heraf udlede konsekvenser, opstille mål, indgå aftaler og så videre for de enkelte trinmål. Det giver 130 sekunder/trinmål/år (to gange 65 sekunder/trinmål/halvår og så videre) til at forberede, efterbehandle og skriftliggøre evalueringen samt indgå aftaler.
3) Mener ministeren, at 130 sekunder/trinmål/år til evalueringsdelen er »ude i hampen«?
Bertel Haarder omtalte 18. januar 2008 på folkeskolen.dk elevplansarbejdet som det at skrive »et par linjer om, hvordan det går eleven i for eksempel fysik«.
4) Er udtalelsen dækkende for ministerens opfattelse af karakteren og omfanget af elevplansarbejdet?
Svar til Karsten Braüner:
Jeg vil tilføje, at der siden 1993 har været krav om evaluering af undervisningen, og at KL ikke rejste kompensationskrav i forhold til den arbejdstid, som lærerne skal anvende til at udarbejde elevplaner.
Det forhold, at Aalborg Kommune nu tilsyneladende har ændret kravet om to elevplaner om året til en elevplan om året, er jo det bedste bevis på, at jeg hele tiden har haft ret - og Karsten Braüner ikke! |
»Hvis det tager ti minutter at skrive en elevplan, tager det 2.340 minutter at skrive 234 elevplaner eller 39 timer«