Debat
Privat foto
Den entreprenante skole
Klaus Kvorning fra Dansk It og Jeppe Bundsgaard er enige om, at it kan gavne i skolen - men de er ikke helt enige om at være enige
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Udfordringerne i nutidens og fremtidens samfund er store, og det er jo glædeligt, at så mange rundt omkring i verden er ved at komme så meget på fode, at de bliver i stand til at løse de samme opgaver, som vi er. Men for at vi ikke skal overtage rollen som de svage i det spil, skal vores elever (for-)blive initiativrige, innovative, selvreflekterende personer, der selv kan uddanne sig til nye opgaver, ikke personer, der skal oplæres til hver ny funktion.
It skal naturligvis indgå i skolens undervisning - både fordi den giver muligheder, som ellers ville være utilgængelige, og fordi eleverne skal være vant til, at it er et arbejdsredskab i alle mulige sammenhænge.
Men vi skal passe meget på med at tro, at bare fordi noget er it, så er det godt. Den måske mest nærliggende brug af it, hvor computeren stiller spørgsmål og vurderer elevernes svar, er for eksempel den helt forkerte vej at gå. Computeren kan nemlig kun vurdere kvaliteten af svar på ret dumme spørgsmål. Så drømmen om, at vi kan klare os med ingen eller færre lærere, er helt forfejlet. Hvis computeren kan erstatte læreren, kan den lige så godt erstatte eleverne. Vi har ikke brug for at uddanne vores elever til noget, computeren lige så godt kan gøre, vi har brug for at uddanne dem til at arbejde med computeren, ikke for computeren.
It skal heller ikke være det sjove indslag i en kedelig hverdag - aktivisme fører os ingen vegne. Vi skal udvikle den entreprenante skole, hvor eleverne arbejder med virkelige udfordringer i virkelighedsnære situationer. It skal hjælpe med at organisere samarbejdet, strukturere undervisningen og integrere det faglige indhold, og it skal gøre det muligt for læreren at overskue arbejdet og fungere som faglig vejleder.
Svar fra Klaus Kvorning:
Vi er enige med Jeppe Bundsgaard, men han refererer til en virkelighed, vi ikke kan genkende.
»Vi skal passe meget på med at tro, at bare fordi noget er it, så er det godt«, skriver han. Men folkeskolen skal snarere passe på at tro, atmanblandt it-professionellehar den opfattelse.
It anvendes i dag til at hæve kvaliteten. Hvis lærerne tror det modsatte, går de glip af erfaringsudveksling med en hel profession, der for længst har indset, at it handler om mennesker, om kvalitet og kreativitet. |