Debat
Timeout for testprogram - lad os bruge den fornuftigt!
Med endnu en udsættelse af det nationale testprogram i Danmark får vi en timeout, som vi kan bruge til seriøst at drøfte, hvordan vi undgår at begå de samme fejl som i England
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Lærerne i folkeskolen har i årevis brugt test i undervisningen. Læsetest, stavetest og matematiktest er værdifulde redskaber, når vi skal vurdere elevernes udbytte af et konkret undervisningsforløb, eller når vi ønsker dokumentation for, hvor vi konkret skal sætte ind over for den enkelte elev. Eksempelvis bliver et læsekursus begyndt og afsluttet med en læsetest.
Skal testene være et pædagogisk redskab, skal der være kvalitet i dem. Der skal være et bredt udvalg, så vi kan vælge den relevante test i forhold til den konkrete elevgruppe. Og det skal naturligvis være lærerne, der afgør, hvilken test der vælges, og hvornår den skal bruges.
I sidste uge fik skolerne besked fra Skolestyrelsen om, at de nationale test var udskudt endnu en gang. Begrundelsen var, at man ønsker, at testene skal være et pædagogisk redskab for lærerne. Som det fremgår ovenfor, er vi som lærere helt klar over, hvad der skal til, for at test kan blive et værdifuldt pædagogisk redskab. Danmarks Lærerforening vil meget gerne gå ind i et samarbejde om at udvikle dette redskab til skolerne, og jeg er overbevist om, at vi også kan få hjælp fra de faglige foreninger. Vi har imidlertid også brug for hjælp fra forligspartierne på Christiansborg til at justere folkeskoleloven, så det bliver lærerne, der afgør, hvilke test der skal anvendes, og hvornår de skal bruges.
Samtidig med Skolestyrelsens melding om udsættelse af testene i Danmark fik vores kolleger i England besked om, at endnu et væsentligt element af det engelske testsystem er blevet afskaffet til fordel for styrket selvevaluering. Forventningerne er, at England følger Wales og Skotland og helt afskaffer det nationale testprogram. Det vurderer professor Nick Peacey fra institut for uddannelse på Londons universitet. Til folkeskolen.dk siger han blandt andet: »Vi kan se, at lærerne retter deres undervisning mod testene, og det kan ikke fortsætte«.
Med endnu en udsættelse af det nationale testprogram i Danmark får vi en timeout, som vi kan bruge til seriøst at drøfte, hvordan vi undgår at begå de samme fejl som i England. Hele situationen om nationale test, elektroniske afgangsprøver og udtræksprøver må nærmest betegnes som en farce. En farce, der har medført store frustrationer hos elever og lærere i folkeskolen.
Hvis vi i fællesskab forstår at bruge den nu opståede situation til at udvikle de eksisterende test ud fra de behov, der er i skolen, og gøre dem tilgængelige, så lærerne får kvalificerede test at vælge imellem, så kan vi give lærerne et redskab, som de vil blive rigtig glade for, og så vil mange af frustrationerne uden tvivl hurtigt være glemt. |
»Og det skal naturligvis være lærerne, der afgør, hvilken test der vælges, og hvornår den skal bruges«