Debat
Nødvendigt at få uddannet flere lærere
Der skal mere end en charmeoffensiv til med pjecer og rollemodeller for at få flere til at søge ind på læreruddannelsen. Det er helt grundlæggende problemer, der skal løses
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Mangel på uddannet arbejdskraft er en af de største trusler mod udviklingen på folkeskoleområdet.
I dag er 2.000 lærerstillinger besat af personer uden en læreruddannelse. Det svarer til antallet af lærere på 50 middelstore skoler, og at 25.000 børn undervises af en ikke uddannet lærer. Der er eksempler på kommuner, hvor mere end hver femte lærer ikke har en læreruddannelse.
Nu viser en prognose, at problemet vil mangedobles i løbet af få år, fordi ansøgertallet til seminarierne er faldet konstant i løbet af de sidste fem år. Det vil betyde, at der i 2015 kommer til at mangle 8.000 lærerstillinger, svarende til at 100.000 børn vil komme til at blive undervist af en lærer, der ikke har en uddannelse.
Det står i skarp kontrast til politikernes krav om bedre resultater i folkeskolen.
I stedet for at tage fat om de grundlæggende problemer har politikerne været mere optaget af elevplaner, test og kvalitetsrapporter, der centralt kan kontrollere, hvordan det går i folkeskolen.
Lærernes kvalifikationer er en helt afgørende faktor for gode resultater. Derfor må det nyvalgte Folketing være stærkt optaget af at få uddannet flere lærere. Der skal mere end en charmeoffensiv til med pjecer og rollemodeller.
Det er i stedet helt grundlæggende problemer, som skal løses:
. Lønnen skal være højere, for at flere unge vil være lærer.
. Der er brug for en arbejdstidsaftale, der giver ansvaret for undervisningen tilbage til lærerne.
. Politikerne og offentligheden skal have tillid til, at lærerne kan løse opgaven.
. Alt unødvendigt bureaukrati og regelstyring af lærernes arbejde skal fjernes.
. En læreruddannelse på fem år skal gøre uddannelsen mere attraktiv for de unge.
. Der skal være udviklingsmuligheder i jobbet som lærer.
. Der skal være et undervisningsmiljø i skolen, som lever op til dagens standard.
. Arbejdsmiljøet skal forbedres, så sygefraværet bliver mindre.
Kun hvis disse grundlæggende forhold løses, kan vi rekruttere unge til at blive lærere. Hvis politikerne kræver resultater i folkeskolen, må de have fokus på de forhold, der gør det muligt for lærerne og eleverne at opnå resultater.
»Derfor må det nyvalgte Folketing være stærkt optaget af at få uddannet flere lærere«