... dengang for 20 år siden
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Fagforeningens arbejdsopgaver
En lille fagforening som vores har præcis de samme arbejdsopgaver og det samme ansvar som en stor. Blandt andet er det vigtigt løbende at diskutere arbejdsopgaverne - hvordan skal prioriteringen være, hvordan fordeles ansvaret - og også her - hvordan holdes debatten i live. Det handler meget om udnyttelse af ressourcer - menneskelige ressourcer. Hvordan kan man bruge hinanden, så tillidsfolkenes opgave ikke bliver helt uoverkommelig. Det er vigtigt at have mulighed for at diskutere rollen som kredstillidsmand/hovedbestyrelsesmedlem, ambitionsniveau, medlemmernes krav og forventninger både hovedbestyrelsesmedlemmerne imellem og med medlemmerne i kredsene - vi har også et ansvar.
aviS, nummer 8, november 1987
Udsigt til sundhed år 2000
Danmark har som det første nordiske land fået et særligt sundhedsministerium. Den nye sundhedsminister ønsker en fælles sundhedspolitik med vægt på en koordinering mellem de forskellige sundhedssektorer og en forstærket forebyggende indsats.
Vil sundhedsministeren se hurtige resultater, vil Husholdningslærerforeningen foreslå, at der startes med en forebyggende indsats på ernæringsområdet inden for eksempelvis ældreområdet, dag- og døgninstitutionerne og socialt dårligt stillede familier. Det er områder, husholdningslæreren er uddannet til at varetage. Vi venter bare på at blive brugt.
Hvis sundhedsministeren tager handsken op, har vi sundhed for alle i 2000.
Husholdningslæreren, nummer 17, november 1987
Det skal gå galt
I sin beretning til foreningens ordinære kongres sagde Martin Rømer blandt andet:
»Regeringen styrer kommunernes økonomi så stramt, at det i flere situationer er illusorisk at tale om kommunalt selvstyre. Ikke nok med det. Staten pålægger kommunerne nye opgaver uden at give mulighed for, at de kan finansieres. Deponeringsordningen med mere hindrer en fornuftig planlægning i kommunerne og skaber forskelle i de muligheder, de enkelte kommuner har for at løse opgaverne. Hvis denne tilstand fortsætter, frygter jeg udvikling af så forskellige serviceniveauer i den danske folkeskole, at det kan give problemer for forældre og børn, som flytter fra en egn af landet til en anden«.
Folkeskolen, nummer 46, november 1987