Debat
Religiøse ceremonier i folkeskolen – nej tak
I 30 år har Houlkærskolen i Viborg startet dagen med morgensang og oplæsning af fadervor. Er det forkyndende?
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Jeg er principielt modstander af, at folkeskolen præger eleverne i en bestemt politisk eller religiøs retning. Folkeskolen skal kunne rumme alle og bør respektere alle livssyn, og det er folkeskolens opgave at lære eleverne, at disse forskellige livssyn er ligeværdige syn, som de skal have viden om for selv at kunne vælge et. Det samme bør også være gældende med hensyn til politik og ideologier. Skolen formidler dog ikke kun teori, men også praksis. Det vil sige, at eleverne også lærer ud fra den praksis, de møder i skolen, og da ville det være meget forkert og forvirrende, hvis eleverne skulle opleve, at teori og praksis ikke hænger sammen på skolen. Med andre ord kan man ikke lære eleverne, at der er forskellige ligeværdige livssyn, hvis man i dagligdagen på skolen praktiserer et bestemt livssyn, der er religiøst og endda i en bestemt retning. Det er et af problemerne ved at inddrage fadervor til morgensamlingen, som det praktiseres på mange folkeskoler.
Et andet er, at denne praksis har en forkyndende karakter, der gør, at der dermed ikke er en klar adskillelse mellem folkekirkens funktion og arbejde og så folkeskolens, og at folkeskolen derfor kan opfattes som en filial af folkekirken.
Hvis enkelte folkeskoler, via skolebestyrelsernes ret til at indføre religiøse ceremonier, alligevel gør det, så må man kræve nogle etiske spilleregler i den forbindelse, og de kan godt besluttes på de enkelte skoler - indtil der måtte komme nogle fra Undervisningsministeriet eller kommunalbestyrelserne. Disse regler skal sikre, at fritagelsesmuligheden bliver meget synlig, og at hverken børn eller forældre, der vælger fritagelse, oplever isolation eller social udstødelse.
Svar fra Ole Birch:
Erik Bartram mener, at det at læse fadervor i forbindelse med morgensang er forkyndelse, og at folkeskolen dermed er en filial af folkekirken. Ikke overraskende er vi totalt uenige heri.
Erik Bartrams opfattelse indeholder ikke megen tillid til folkeskolen. Vi er i stand til at sikre, at der ikke finder forkyndelse sted.
Vi har skabt rammer omkring morgensang og oplæsning af fadervor, som sikrer, at den enkelte, såvel lærer som elev, har valgfrihed.
Det vil være meget beskæmmende, hvis der lovgives på området. Skolebestyrelserne og lærerne er i stand til at sikre, at »alle livssyn rummes og respekteres«. |
»Folkeskolen skal kunne rumme alle og bør respektere alle livssyn«