Debat
Succes i begyndertysk
Inspiration til begyndertysk
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I den tidligere tyskundervisning anbefaler vi, at læreren
- arbejder efter de tre faser: 1) Før, 2) under og 3) efter: 1) Hvor eleverne arbejder ud fra det, de i forvejen ved om emnet, 2) hvor eleverne arbejder med selve opgaven og 3) hvor vi griber fat i noget, der kom til syne under selve opgaven. Fx hvorfor sagde du der Hund og die Katze? møder eleverne med det tyske sprog – dvs. bruger det talte tyske sprog i hver undervisningssituation (dagens emne)
- lærer eleverne diverse rim og remser på tysk
- præsenterer eleverne for tyske sange, som de hurtigt kan synge med på
- sørger for, at eleverne får talt tysk hver eneste tysktime
- sørger for, at der er forskellige aktiviteter i hver time
- sørger for, at der sker en vekselvirkning mellem læsning, lytning, skrivning og tale
- inddrager bevægelse i undervisningen – både sanglege og andre aktiviteter