Anmeldelse

Talegenkendelse gør det muligt at komme tæt på virkelighedsnær kommunikation per computer

Af Karen Porsborg Nielsen

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvor langt er vi på skolerne med forsyningen af computere, som opfylder disse mindstekrav: 120 megahertz, Windows 95, 16 megabyte ram, lydkort samt mikrofontilslutning helst i form af headsets?

Disse krav skal være opfyldt for, at 'Tell me More PRO' kan anvendes. Man kan også se det fra en anden vinkel. Har vi computerrum, så det er realistisk, at sprogeleverne jævnligt kan sidde ved hver deres computer for individuelt at gå i dialog med programmet? Kan elever i 7. til 10. klasse koncentrere sig, hvis de sidder ved siden af hinanden og taler med hver deres computer? Eller kan enkelte elever arbejde med et sådant program i et hjørne af klassen, mens de øvrige elever arbejder med andre ting?

Der er ingen tvivl om, at man vil kunne lære sprog på en både effektiv og sjov måde, hvis ovennævnte spørgsmål kan løses. At lære et fremmedsprog ved at bruge det selv er og bliver den optimale situation, hvor vi kan komme meget tæt på det virkelige livs betingelser og muligheder.

I Tell me More PRO tjener interaktive programmer til elevernes træning i brug af engelsk, tysk, fransk eller spansk. Når man lærer et af disse sprog, bruges som hjælpeværktøj et af de øvrige, idet programmet giver adgang til forskellige former for oversættelser. De fleste af vore elever er ret kompetente på engelsk, når de går i gang med sprog nummer to, så det kan være udmærket at få en sådan hjælp. Men for dem, der ikke mestrer engelsk, og for dem der netop vil lære engelsk ved hjælp af 'Tell me More PRO' er det mindre hensigtsmæssigt at modtage hjælp på for eksempel tysk. Det er dog ikke svært at forstå, at dansk ikke optræder som hjælpesprog, idet programmerne er blevet til i Amerika i et stort firma, Auralog, og har kunnet bearbejdes i en stor grad af detaljer, og derfor også fremstår flot og effektivt.

Den helt store landvinding er, at eleven kan gå i dialog med nogle friske og tydelige stemmer, som svarer på det, eleven siger, således at der opstår en samtale. Man får en reel oplevelse af at tale med nogen. Tolerancen kan indstilles således, at også den mindre gode sprogelev har mulighed for at blive forstået. Programmet er designet, så tempo og sværhedsgrad kan bestemmes af enten lærer eller elev. Via valget af installationsmåde afgøres det, hvem der har mulighed for at vælge blandt en lang række installationsmuligheder. Grafikken er flot med anvendelse af såvel tiltalende tegninger som fotos og videoklip fra det pågældende land.

Eleven kan nemt klikke sig ind på dialoger, udtale, grammatik og video for at nævne de valgmuligheder, der indbefatter aktiv lytning og tale. Endvidere kan den enkelte på en nem og afvekslende måde udføre så mange øvelser, man måtte ønske, idet man skal markere sine valg eller skrive ord ind i en sammenhæng på fremmedsproget. Til disse øvelser er der forskellige hjælpeværktøjer, som elev eller lærer kan vælge til eller fra.

Læreren kan på forhånd kreere et individuelt program, hvor eleven ledes gennem udvalgte øvelser. Man kan undervejs eller siden hen gå ind at se elevens detaljerede resultater inden for de enkelte aktiviteter, således at det videre arbejde kan baseres på stærke og svage sider i elevens sprogkompetence.

De engelske, tyske og franske versioner rummer stort set de samme sprogfunktioner, som på det elementære niveau omfatter at beskrive sig selv, tal og deres almindelige anvendelse, at fare vild, at bestille mad, vejret og mange andre basale og helt relevante fænomener. Grammatisk set rummer de tre sprog ikke helt det samme, hvilket virker velgennemtænkt, men for både engelsk, tysk og fransk gælder, at de fleste elementære områder bliver ret grundigt behandlet i pakke 1.

For første gang, hvor jeg har gennemprøvet et program med talegenkendelse, har jeg følt mig i gode hænder. Programmet er både udfordrende og tiltalende, og jeg tror, at elever vil have lyst til at bruge Tell me More PRO, når de erfarer, at de på en aktiv og sjov måde vil lære mange nyttige facetter af fremmedsproget. De utallige muligheder i programmet indebærer, at der kan opbygges en god progression, og programmet vil kunne bruges til at differentiere undervisningen i en grad, der ellers kan være vanskelig at gennemføre.

Tell me More PRO

Fem cd-rom'er med program til talegenkendelse

Pakke et, begynder- og mellemniveau

2.250 kroner for en licens

3.600 kroner for to-fem licenser

tre yderligere licenstrin

Logos-IT, telefon 7561 2113