Anmeldelse
Årsplaner
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
'Men kan planlægning også være med til at gøre én blind?' er et af de mange spørgsmål, som hæftet 'Årsplaner' slutter hvert kapitel
med som oplæg til diskussion. Selvom undervisning sjældent bliver som planlagt, griber det med at lægge planer mere og mere om
sig i skoleverdenen. Ud over årsplaner er der handleplaner, udviklingsplaner, evalueringsplaner, virksomhedsplaner, og der stilles
flere og flere krav til lærere og skoleledere om skriftlighed og dokumentation, hvilket klart kan give anledning til skoleudvikling. Men
alle disse krav kan også let få skolerne til at fokusere på produktet og skoleledere til at bryste sig af, at alle lærerne på deres skole
afleverer fyldige årsplaner, og her peger hæftet på en klar faldgrube: 'Det kan være direkte bremsende for
skoleudviklingsprocessen, hvis fokus flyttes fra det egentlige mål, nemlig udvikling af gode læringsmiljøer til et blandt flere midler:
årsplanen.'
Hæftet lægger befriende op til at problematisere og diskutere alt det, en årsplan kan blive anledning til, og understreger, at formålet
ikke er, at læreren skal blive rigtig god til at skrive årsplaner, men rigtig god til at tilrettelægge læreprocesser.'
'Kina kan blive til hvad som helst' er et af hæftets gode eksempler på, at arbejdet med årsplanen kan blive til hvad som helst. Bag
emneoverskriften Kina åbner der sig masser af fagfaglige og tværfaglige vinkler, som årsplanen kan give lærerne anledning til at tage
stilling til og diskutere og derved kvalificere deres planlægning af læreprocesser. Det, at lærerteamet klart sætter ord på, hvad de vil
med undervisningen, kvalificerer dialogen, både den kollegiale og den med forældre og elever. Årsplanen kan være med til at skabe
overblik og sikre vekselvirkningen mellem det tværfaglige og det fagfaglige.
Hæftet kan klart anbefales til læsning og diskussion i lærerteam og skoleledelser som led i at få gang i den berigende, men
besværlige proces - planlægning af næste skoleår. En proces, som dette hæfte i høj grad kan være med til at befri.