Anmeldelse
Sker det virkelig for alle?
Tilsyneladende oplysende bog om at blive teenager
På mange måder fin bog om den svære pupertet, men med enkelte svipsere i form af kønsstereotype generaliseringer.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Bogen handler om pubertet og at blive voksen og er udgivet som opslagsværk. Alle billederne er i et mærkeligt plantetema, måske for at være sjov og vedkommende, men det kommer til at virke fortænkt og lærebogsagtigt. Det harmonerer dårligt med teksten, som er intim og skrevet direkte til den unge.
Fakta:
Titel: Sker det virkelig for alle?
Forfatter: Jan von Holleben Antje Helms
Pris: 300
Sider: 164
Forlag: Turbine Forlaget
Bogen gennemgår sine emner meget populærvidenskabeligt. Det gør teksten letlæselig og nærværende, men man mister meget af det oplysende element, som ellers virker til at ville være bogens fokus.
Man skal holde sig for øje, at bogen har et binært kønssyn (at der kun findes to køn). Den deler op i ”drenge tænker sådan” og ”piger tænker sådan” i stedet for at give plads til, at der også findes unge, der ikke identificerer sig med at være hverken dreng eller pige eller veksler mellem at føle sig som dreng eller pige. Der skal ikke meget til for at rumme disse unge i en tekst også. Mange steder kunne bogen blot have skrevet ”unge tænker sådan og sådan”.
Til gengæld rummes homoseksualitet fint flere steder. Der fortælles for eksempel om den afstand, piger og drenge som små kan lægge til hinanden, og at det ændrer sig i puberteten, og: ”Men modsætninger behøver ikke altid at have noget med kønnet at gøre. Måske forelsker du dig som dreng i en anden dreng [..]”. Denne naturlighed, hvori homo- og biseksualitet flettes ind, er virkelig fin. Den rummelighed havde været god at tage med, når bogen omtaler køn. Både i forhold til det binære kønssyn og i forhold til, hvordan kønnene beskrives.
Generaliseringer som ”Er det rigtigt, at drenge kun tænker på biler, muskler og sex? Ja, men i omvendt rækkefølge!” er virkelig nedslående. Det udelukker blandt andet de stille drenge fra at identificere sig med teksten og virker malplaceret i en tilsyneladende oplysende bog om pubertet. Ligeså nedslående er denne generalisering om piger: ”De fleste piger kan ikke lide seje blærerøve, men drenge, der virker ægte, og som står ved deres følelser”. Trods det umiddelbart søde budskab er det problematisk, at bogen generaliserer om, hvad henholdsvis drenge og piger gør og kan lide. At opdele kønnene på den måde og generalisere virker forældet og stift.
Alt i alt en okay bog til forældre, som vil guide deres teenagebørn gennem puberteten – forudsat at de er bevidste om ikke at falde i generaliseringsfælderne. Men det er ikke en bog, som vil kunne bruges i undervisningssammenhæng, og nok heller ikke en bog, som en nysgerrig teenager vil tage ned fra hylden og med hjem i tasken.