Anmeldelse
Naturlig læring
Rigtigt gode argumenter for naturlig læring
Som lærer får du med denne bog: God forskningsbaseret viden, konkrete praksiseksempler og inspiration til at komme i gang, når emnet er naturlig læring.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Tænk på, sidst du var ude at rejse. Måske en uge i Grækenland. Du mærker solen på kinden, smagen af det salte vand og fornemmelsen af fint sand mellem tæerne på stranden. Du ser oliventræer, azurblåt hav og oldgamle søjler. Du læser vejskilte på et sprog, du ikke forstår, og venter på bussen, der kommer senere end forventet. Forestil dig så, at din rejse bliver aflyst i sidste øjeblik, og du i stedet sidder i et klasseværelse hver dag i en uge og læser om Grækenland. Hvordan lærer du bedst og hvorfor? Og hvad karakteriserer ”rigtig viden” om eksempelvis Grækenland? Dette er bare ét af de konkrete eksempler på naturlig læring, der ”bygger på medfødte forudsætninger og er en ressource, vi kan udnytte i skolen.”
Fakta:
Titel: Naturlig læring
Forfatter: Theresa Schilhab
Pris: 149,95
Sider: 115
Forlag: Århus Universitetsforlag
”Naturlig læring” henvender sig til en bred målgruppe som forældre, studerende og politikere samt lærere, pædagoger og skoleledere. Bogens indhold er forskningsbaseret og med to hoveddele omhandlende "viden" og "læring". Forfatterne argumenterer i bogens første del for nødvendigheden af at diskutere, hvad læring er. I anden del diskuteres, hvordan undervisningen kan bringes "på linje med vores naturlige miljø for læring”. Bogen igennem veksles der mellem teori og praksiseksempler, sidstnævnte overvejende fra den ene forfatters virke som naturformidler.
Vi kan ikke alle rejse til Grækenland; eller sagt på en anden måde: Det er ikke alt pensum i skolen, der kan gøres til genstand for en direkte erfaringsbaseret tilgang, hvilket forfatterne heller ikke påstår. Forfatternes tanker med bogen er at skabe debat og give argumenter for naturlig læring samt inspiration til at komme i gang. Som lærer med hovedvægt af timer i de humanistiske fag har jeg tit spekuleret på, hvordan jeg gør undervisningen i eksempelvis historie meningsfuld for mine elever. Det vil jeg fortsat reflektere over, men samtidig, med afsæt i denne bog, have in mente, at eksempelvis samtalen og sproget kan understøtte netop dette. I foråret udgav den ene af bogens forfattere ”Læringens DNA”, der kan downloades gratis af Danmarks Lærerforenings medlemmer. Hvis man, som anmelderen, var begejstret for denne bog, vil ”Naturlig læring” give mulighed for yderligere fordybelse i et rigtigt interessant emne, der sætter spot og giver konkrete bud på, hvordan vi udvikler undervisningen og sikrer læring i folkeskolen.