Debat

Tablets til alle elever og lærere

Flere kommuner eksperimenterer med at købe tablets til elever og lærere. Odder har taget skridtet fuldt ud. Men går det måske for hurtigt?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vores omverden forstås gennem mange medier - det bør skolen afspejle. Med implementeringen af tablets til alle lærere og elever i Odder Kommune tages første skridt i en lang proces, der skal få it-dimensionen til at forsvinde som et selvstændigt fænomen til fordel for en multimedial hverdag i skolen. Projektet handler altså ikke om it eller teknologi, men om undervisning.

Skal det lykkes, skal teknikken på én gang være til stede, men samtidig »usynlig«. Det, der skal ses og arbejdes med, er indhold.

I valget af tablets som bærende teknologi har tilgængelighed, brugervenlighed og mobilitet været prioriteret højt, da de udfordringer og visioner, vi har på skoleområdet i Odder, stiller krav til netop disse områder.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Tablets har et stort læringspotentiale som digitalt penalhus i forhold til kommunikation/videndeling og som e-bogslæser. Teknologien har dog sine begrænsninger, og ikke alt materiale og alle systemer fungerer i dag på en tablet. Derfor er der etableret samarbejde med en række danske forlag og applikationsudviklere, der dels stiller materiale til rådighed, dels fremadrettet vil udvikle undervisningsmateriale sammen med kommunens lærere. Samtidig vil der fortsat være adgang til it-lokaler med stationære computere, så længe det giver mening at opretholde dem.

For at fastholde fokus på indhold forankres kompetenceudviklingen i forbindelse med projektet omkring fagudvalgene både didaktisk og pædagogisk med konsulentbistand fra Via University.

Der lægges således ikke op til en fuldt digitaliseret skole om tre år, men til en undersøgende proces med læringsmiljøet og undervisningen i centrum.

Svar fra Kasper Koed:

Jeg glæder mig over, Rasmus, at der her er mere fokus på de ændrede læringsvilkår og didaktiske perspektiver i modsætning til den nyligt udsendte pressemeddelelse, der mere ensidigt fokuserede på teknologien.

Overvej om eleverne skal tidligere ind i processen - at tro, at lærerne skal kende teknik og programmer til bunds forinden, er en illusion. Mine erfaringer fra Mediepatruljen på Maglegårdsskolen er, at eleverne skal medtænkes fra start i forhold til at være medskabere af ny kultur.

Jeg synes helt grundlæggende, at det lyder som et spændende og meget ambitiøst projekt, og jeg glæder mig til at følge processen! |