Helle Haltrup Jensen kalder det hendes stjernestund, når hun og hendes musikskolekompagnon Morten Graungaard Freund har to timers undervisning og en times forberedelse sammen en gang om ugen.Foto: Esben Ried Mortensen
Helle var panisk angst inden: "Men det er det bedste, der er sket for mig som musiklærer"
230 børn på tre skoleadresser deles om musiklærer Helle Haltrup Jensen, og i ti år har hun stået alene med alle musiktimerne. Indtil Musik & Billedskolen kom og spurgte, om hun ville have en kompagnon. ”De tre timer om ugen er blevet min stjernestund”, fortæller hun.
Helle Haltrup Jensens skoledag begynder altid i
musiklokalet. Den fortsætter der. Og den slutter der. Det eneste, der skifter,
er adressen, for hun er den eneste uddannede musiklærer på Tistrup, Horne og
Thorstrup Skoler, som tilsammen hedder Trane Skole og Børneby. Samtlige 17 til
20 lektioner på hendes skema står der musik på. Hun har været musiklærer i 20
år, og de seneste ti har hun ikke brugt nogen af sine tre andre linjefag.
Annonce:
”Jeg elsker at undervise i musik. Når det er alle mine
timer, kan jeg koncentrere mig 100 procent om musik. Jeg skal ikke tænke på klasselærerfunktioner
og andet, og det fokus giver helt sikkert mine musiktimer højere kvalitet”,
fortæller hun.
Hun lægger dog ikke skjul på, at det også er krævende at
have 230 forskellige børn på en uge.
”Fordelen er jo, at jeg har dem fra 0. til 6. klasse, så jeg
kan præge dem med gode rammer og regler, som jeg så ikke skal bruge tid på at lære
dem senere. Men jeg bruger også meget energi på lynhurtigt at skabe en relation
til dem, når jeg reelt er ugens gæst i én lektion i nogle klasser. Og det er jo
også ensomt, når man ikke har nogen at sparre med”, fortæller hun.
Derfor blev hun også nysgerrig, da hendes leder fortalte, at
de var blevet kontaktet af Musik & Billedskolen i Varde med et
tilbud om et kompagnonsamarbejde.
Annonce:
”De havde hørt, at jeg stod alene med alle timerne, og de
stod for undervisningen i de små klasser på Horne Skole. Så tænkte de, at vi
kunne få noget ud af at sparre med hinanden. Det har jeg altid været overbevist
om, at man bliver bedre af, så selvfølgelig sagde jeg ja”, fortæller hun.
To forskellige fagligheder mødes
Men selv om hun sagde ja med det samme, krævede det sin
lærer at stille op til det.
”Jeg var panisk angst før det første møde. Jeg tænkte, at nu
kommer der en professionel gut ud, som spiller guitar 100 gange bedre end mig
og klaver 1000 gange bedre end mig. Jeg var virkelig bange. Lige indtil vi havde
haft det første møde”.
Annonce:
Helle Haltrup Jensen lagde kortene på bordet, og sagde, hvordan
hun havde det. Og så viste det sig, at musikskoleunderviseren havde det på
fuldstændig samme måde
Kompagnonsamarbejde
Flere musikskoler tilbyder
kompagnonsamarbejde med folkeskoler, som enten ikke kan rekruttere uddannede musiklærere,
eller hvor musiklæreren står alene med al undervisning i faget. Nogle skoler
vælger at købe musikskolen ind til at varetage musikundervisningen i en
kompagnonordning sammen med fx klasselæreren eller børnehaveklasselederen. Andre
skoler køber musikskolelæreren ind til inspiration og sparring for musiklærere.
I Varde Kommune har Musik & Billedskolen kompagnonundervisning
i 27 klasser. Aktiviteten er finansieret af skolen og musikskolen uden
særskilte midler fra kommunen. Alt efter musikskolelærerens løntrin finansierer
Musikskolen 19-37 procent af udgiften. Se eksempel på finansiering fra Musik og Billedskolen
i Varde her.
”Hun sagde, at hun ikke anede noget om pædagogik, og aldrig
havde undervist flere elever ad gangen. Det var så befriende. Nu er det nummer
tre kompagnon, jeg har, og det har været det samme hver gang, man skal bare forventningsafstemme,
og så er det fantastisk”.
I starten kom musikskoleunderviseren kun ud én lektion om
ugen, men hen ad vejen har Helle fået det hævet til to lektioner og senest har
hun fået det udvidet til, at hendes nuværende kompagnon, Morten Graungaard
Freund, bliver der til en times forberedelse.
”Det vil jeg faktisk sige er det allervigtigste, for det er
der samarbejdet virkelig kulminerer. Vi får sat ord på, hvad vi lige har
oplevet i timen, stille spørgsmål til hinandens praksis, sparre om gode undervisningsaktiviteter
og lære hinanden at kende, så man bliver endnu bedre til at supplere hinanden”.
Annonce:
Siger tingene på forskellige måder
For Helle Haltrup Jensen fungerer kompagnonsamarbejdet nærmest
som en videreuddannelse – bare i hendes praksis, så alt bliver implementeret
med det samme. Hun har valgt, at musikskolelæreren underviser sammen med hende
i 3. klasse hver onsdag
”Det er det bedste der er sket for mig som musiklærer. Det
er ugens stjernestund. Jeg kan bruge sparring opad, når jeg spørger til ting,
jeg skal lave med 5.-6.-klasserne, eller når jeg har valgfag. Men også nedad,
fordi der også kan være noget, de kan i forhold til den basale undervisning”.
Helle strukturerer altid sine musiktimer på samme måde, så
børnene er vant til at have fast plan. De starter med at lytte til musik to minutter,
hvor hun spørger ind til genrer, og eleverne gætter på instrumenter. Så laver de en goddag-sang
eller -bevægelse. Så har de teori, fx musik-mindgames. Derefter synger de lidt,
laver noget med instrumenter eller krop. Og til sidst har de fem minutters afslapning
til musik.
Annonce:
”Strukturen er den samme, om min kompagnon er der eller ej,
men der sker noget andet, når de er der. De byder ind med en anden faglighed.
De kan improvisere og spiller rigtig musik på en anden måde end jeg kan – fx til
afslapningen til sidst, og det nyder børnene”.
Hun og kompagnonen skiftes til at tage et punkt i den plan,
de har lagt, og de er gode til at supplere hinanden.
”Det er vildt dejligt, at han bare kan gribe bolden i luften
og måske tegne det teoretiske på tavlen eller udvide lidt. Og så er der jo også
den fordel, at han har adgang til musikskolens instrumenter, så vi kan også
lige låne 14 guitarer, hvis vi har brug for det”.
Hvis der var resurser til det, ville hun gerne have en
kompagnon ud til de ældste klasser, for der føler hun virkelig, at der er brug
for noget ekstra i forhold til det, hun lærte på seminariet for 20 år siden.
”Det ville gøre så meget for elevernes opfattelse af musik,
når de er teenagere og måske ikke er så interesserede i at synge, at der kom
én ind, som virkelig mestrer et instrument. Men jeg er også glad for det jeg
får, for jeg ved jo godt, at det koster”.
Og hvad med eleverne, hvad siger de til det? Helle har
spurgt sin 3.-klasse i dag, og her svarede en dreng:
”Jamen Helle, det er jo megadejligt at vide, at når både du
og Morten siger noget – så siger I det på to forskellige måder, og så ved jeg,
at jeg altid forstår en af dem”.