Anmeldelse

Motorik

Bevægeudvikling i forløb

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Interaktion og vurdering

Af Birte Servais Bentsen

110 sider, 130 kroner

Gyldendal

I denne bog ser forfatteren på motorisk udvikling ud fra en ny vinkel.

Forfatteren har iagttaget og undersøgt bevægeudviklingen hos en gruppe børn med hensyn til kravling, at lære at sidde, støttede oprette bevægelser og hop.

Disse detaljerede observationer er sat i forhold til de traditionelle udviklingsteorier, og motoriske tests, der ofte fokuserer og måler bevægemæssige færdigheder på kvalitet.

Forfatteren konkluderer på baggrund af undersøgelserne, at bevægeudviklingen skyldes en kompliceret forløbsudvikling med delprocesser, og at udviklingen foregår i samspil mellem barn, forældre og omgivelser, dette samspil sammenfattes i begrebet motorisk interaktion.

Ved en forløbsundersøgelse er det ikke en bestemt opgave, en bestemt bevægelseskvalitet, der er det vigtigste, men barnet og hvad barnet selv gør, det er processen, der er det vigtigste.

Forfatterens undersøgelse og iagttagelser fører til nye indgangsvinkler i den motoriske stimulation og omkring arbejdet og behandlingen af motorisk svage børn.

Bogen er illustreret med tegninger og diagrammer, og den kan anbefales til afspændingspædagoger, fysioterapeuter, psykologer, pædagoger og motoriklærere.

Britta Vestergaard