Anmeldelse

Gør plads til algebra

Der er meget på programmet i indskolingens matematikundervisning. Har vi plads til endnu et fokus? Ja, når det er formidlet så godt som i denne bog.

Offentliggjort

Fakta

Tidlig algebra -  Hvad, hvorfor, hvordan?

Forfatter: Thomas Kaas

345 kroner

136 sider

Forlaget matematik

I en tid hvor lærere i højere og højere grad bliver specialister på et afgrænset alderstrin, kan Tidlig algebra af Thomas Kaas være med til at sætte lys på vigtigheden af en sammenhæng i matematikundervisningens kompetenceområder gennem hele grundforløbet. Alle skolens matematiklærere er nødt til at kende og forholde sig til hele det forløb, elever møder gennem grundskolen. Bogen har - som titlen tydeligt fortæller - fokus på at starte tidligt med undervisningen i algebra.

Forfatteren har i samarbejde med en lærer beskrevet nogle virkelig gode eksempler på, hvordan arbejdet med tidlig algebra kan gribes an. Netop de fine eksempler på dialoger, viser hvor vigtigt det er, at vi lærer vores elever at kommunikere omkring matematik, frem for at de tavst og resultatorienterede udfylder kulørte kasser i matematikbogen.

Bogen er inddelt i tre dele. De handler om hvad, hvorfor og ikke mindst hvordan man arbejder med algebra fra de første matematiktimer. I første del udfoldes hvordan undervisningen i tidlig algebra kan se ud. Det beskrives grundigt hvordan, og læseren bliver fulgt på vej ved hjælp af eksempler. Til sidst behandles “den røde tråd” i algebra undervisningen gennem hele grundskoleforløbet. Anden del omhandler begrundelser for, at alle elever bør møde algebra tidligt i skoleforløbet og et historisk blik på algebra i undervisningen.

Den tredje del omfatter den største del af bogen. Denne del er den eksemplariske, hvor der arbejdes med praksisnære opgaver. Med nænsom hensyntagen til elevernes erfaringsverden og kognitive udvikling, præsenteres en række forslag til, hvordan undervisningen kan gribes an.

Efter gennemlæsning af bogen, har man fået redskaber til at genkende og udvikle problemstillinger ind i den algebraiske tankegang, hvor der opdages systemer, hvor man begrunder sine opdagelser og hvor der laves en generalisering. Har man stadig brug for inspiration, er der på bogens sidste sider oplistet en række forslag til problemstillinger, der kan danne grundlag for lektioner med fokus på algebraisk tænkning. Med de mange færdigheds- og vidensmål der er, kan det være svært at fortætte sin undervisning yderligere for at kaste mere lys over endnu et indsatsområde, uden man går på kompromis med tiden til fordybelse. Men anvendt med omtanke, får man med bogen en håndsrækning til at indtænke algebra som en naturlig del af den daglige undervisning.

Bogen kan læses som forskningsbaseret baggrundslitteratur eller man kan springe direkte til tredje del med undervisningseksempler og anvende dem i egen praksis. Lige meget hvilken tilgang man har, vil man blive beriget. Budskabet om at lade eleverne opdage, begrunde og beskrive det generelle er gennemgående i alle bogens dele.

Tidlig algebra af Thomas Kaas har sin plads på lærerbiblioteket, ikke mindst i kraft af de mange gode eksempler, man nemt kan overføre til egen praksis.