Folkeskolens leder:
Kære undervisningsminister
Underrubrik
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
(I skrivende stund ved jeg ikke, om du hedder Bertel eller måske Brian eller Carina eller ...)
Uanset at bogstavkombinationen er den samme som før 13. november, så har vi fået ny regering, regeringen Fogh Rasmussen III, og det er tid til endnu et regeringsgrundlag. Og det er anledningen til mit brev til dig her fra undervisernes fagblad.
Folkeskolen og underviserne har ikke brug for løfter om nye reformer. Men jeres valgsejr forleden er en chance for at følge de allerede gennemførte reformer helt til dørs.
De nationale test for eksempel. De første tre test er netop blevet evalueret af ti eksperter. Derfor vil jeg foreslå, at du får lavet nogle kopier af evalueringsrapporten og deler dem ud blandt forligsparterne - og gerne endnu bredere ud blandt Folketingets partier. Så vil man se, at det ikke er lykkedes for Cowi-konsortiet at levere varen. Cowi fik cirka 80 millioner kroner og lidt under et år til at skabe nogle enestående adaptive test, der i løbet af kun 45 minutter skulle give lærerne brugbar ny viden om, hvor hver enkelt elev har brug for støtte eller udfordring. Spørgsmålet er, om det lykkes, når firmaet nu har fået lidt længere tid til at levere de næste test. Eller om der i virkeligheden skal helt andre summer på bordet og afsættes langt mere tid, hvis Danmark virkelig skal udvikle nyskabende test, der giver lærerne værdifuld ny viden.
Så kan I politisk drøfte, om I vil bruge de midler og afsætte den tid - eller om I måske vurderer, at de midler kunne gøre folkeskolens elever bedre gavn, hvis de blev brugt på en anden måde.
Elevplanerne skulle give hver eneste elev i folkeskolen en klar plan for elevens videre udvikling i skolen, så både elev, forældre og lærere vidste, hvad barnet præcis havde brug for den kommende tid i hvert eneste fag. Det, vi mange steder har fået, er nogle temmelig overfladiske dokumenter med en slags standpunktskarakterer formuleret i ord.
Så nu kan du som nytiltrådt undervisningsminister passende gøre status sammen med de øvrige partier. Vil I give skolerne penge til at købe lærerne fri de dage om året, der skal til, hvis de skal udarbejde nuancerede planer for hver enkelt elev? Eller kunne man i virkeligheden udnytte lærerkræfterne bedre ved for eksempel at øge elevernes timetal en smule eller sætte ind med flere tolærerordninger?
Læreruddannelsen er også lige blevet reformeret - igen. Undervejs i forhandlingerne strømmede det ind med advarsler om, at de studerende ville fordele sig helt forkert på linjefagene i forhold til behovet for lærere i folkeskolen. Forligspartierne lovede at følge op og gribe ind, hvis det skulle gå så galt. Uddannelsen har kun været i gang et par måneder, men det står allerede lysende klart, at så galt er det gået. Så minister - her er endnu en chance til at vise handlekraft og gribe ind, før det går rigtig galt.
God arbejdslyst!
»Vil I give skolerne penge til at købe lærerne fri de dage om året, der skal til, hvis de skal udarbejde nuancerede planer for hver enkelt elev?«