Folkeskolens leder:

Drop discountlæreruddannelsen

Underrubrik

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En nyuddannet lærer, der i disse dage får overrakt sit eksamensbevis, har haft halvt så mange timer på læreruddannelsen som en lærer, der blev uddannet i slutningen af firserne. Er den nyuddannede lærer en halvt så god lærer, som den omkring 45-årige lærer var, da hun første gang stillede sig op foran eleverne?

Månedsmagasinet Undervisere dokumenterer i dette nummer, at lærerstuderende i dag kun kan forvente 13 undervisningstimer om ugen. Med så få timer er det nærliggende at sammenligne læreruddannelsen med universitetet, hvor en stor andel af studiet er selvstudium. Men spørgsmålet er, om læreruddannelsen som universiteterne er gearet til selvstudium? Ifølge forskerne tyder meget på, at læreruddannelsen ikke sætter supplerende studieaktiviteter som gruppeforløb, øvelsesforløb eller feedback og vejledningsprocedurer i gang. Ingen kan tilsyneladende svare på, hvad de studerende skal bruge den tid, som ikke er undervisningstid, til. Nina Jensen læser på fjerde årgang på Zahle og synes, hun har rigtig meget fritid. I Undervisere fortæller hun, at hun har tid og lyst til at have et eller to ekstra linjefag, men ikke har mulighed for det. Hun joker med, at man kan læse medicin ved siden af læreruddannelsen, og hun har aldrig følt sig rigtig presset.

Læreruddannelsen mangler ambitioner, når den på den ene side skærer de studerendes undervisning ned til et minimum og på den anden side ikke skaber en støttende struktur og mål for selvstudier. Og strukturer og mål gør det ikke alene. Smertegrænsen for antallet af undervisningstimer er nået. Det er ikke muligt at uddanne fuldbårne lærere med så få timer. En lærer skal ikke ind i centraladministrationen og flytte papirer fra en bunke til en anden. En lærer skal ind i en klasse med 28 elever og ikke blot formidle faglig viden, men stå for klasseledelse, relationsarbejdet og opbyggelse af fællesskaber. Det lærer man ikke ved at sidde hjemme foran computeren med en bog i hånden. Det sker i fællesskab med andre på uddannelsen. En lærerstuderende skal opfatte sit studium som et fuldtidsstudium, der fylder lige så stor en del af livet som et fuldtidsjob. Professionshøjskoler og studerende må gå sammen om at skabe et studiemiljø, der stiller krav til de studerende, som gør tiden, hvor der ikke er undervisning, til en lige så stor del af uddannelsestiden. Skolerne risikerer at stå med nyuddannede lærere, der står forrest i køen til efteruddannelse, for at de kan varetage deres job.

Og så er det tid til, at undervisningsminister Troels Lund Poulsen påtager sig et ansvar for, at der hele tiden bliver skåret i pengene til at drive læreruddannelse for. Man kan ikke købe timer eller udvikling af fagligt miljø uden kroner. Kom ind i kampen - ellers ender de kommende lærere som discountlærere, som får svært ved at sikre, at næste generation bliver lige så uddannelsesparate som de selv. |

»Læreruddannelsen mangler ambitioner, når den på den ene side skærer de studerendes undervisning ned til et minimum og på den anden side ikke skaber en støttende struktur og mål for selvstudier. Og strukturer og mål gør det ikke alene«