Anmeldelse

Stof til eftertanke for skolelederen

Når bogen fungerer bedst, tilbydes den pædagogiske leder stilladser til dagligdagens opgaver. Denne type kapitler kunne der dog godt være endnu flere af i antologien, som godt kunne have brugt en yderligere gennemarbejdning.

Offentliggjort

Fakta

Pædagogisk ledelse

Redaktører: Morten Ziethen, Christian Ydesen og Anne-Birgitte Rohwedder 

380 kroner

250 sider

Forlag: Samfundslitteratur

Ifølge forfatterne er bogens målgruppe bred og målrettet alle pædagogiske ledere fra dagtilbud, grundskoler og efterskoler til erhvervsskoler, gymnasier, universiteter og organisationer. De fleste kapitler er dog skrevet med grundskolen for øje, så om den kan bruges så bredt som intenderet er nok tvivlsomt.

Antologiens mål er hverken at være en samling af forskningsartikler eller en håndbog med manualagtige anvisninger til den pædagogiske leder. Ønsket er – med afsæt i teori – at tilbyde stilladser og tænkeredskaber, således den pædagogiske leder kan gå undersøgende og refleksivt til opgaven.

Afsættet for hele bogen er, at pædagogisk ledelse er noget særligt, og at opgaven er elevernes læring, dannelse og trivsel. Det er denne opgave, der skal ledes på. Tilsvarende lykkes bogen gennemgående fint med at formidle argumentet om det ”dobbeltdidaktiske greb”, som betyder, at den pædagogiske leder ”…møder lærerne på måder, som i bearbejdet og redidaktiseret form modsvarer de måder, lærerne skal møde eleverne på, for at skolen lykkes med sin kerneopgave.”

De steder, hvor bogen virker bedst, lykkes den med intentionen om at tilbyde brugbare og praksisnære stilladser. Det gælder i kapitlet 'Pædagogisk ledelse og elevens læringsudbytte', hvor der præsenteres et godt overblik med tre aktuelle ledelsesmæssige positioner med instructional leadership, transformationsledelse og distribueret ledelse. Meget inspiration til pædagogisk ledelse kommer fra disse tre positioner og ofte i et samspil, da de rene positioner sjældent ses i praksis. Praktiserende pædagogiske ledere vil finde inspiration her og i kapitlet 'Observationer og feedback som læringspraksis', hvor en enkel og god model med fire forskellige former for læringspraksis (rådgivning, fejlretning, monitorering og udforskning) gennemgås med konkrete eksempler.

Kapitlet 'Pædagogisk ledelse og datainformeret kvalitetsudvikling' handler om dagtilbud, men det kan give lige så meget inspiration til skoleområdet, og har som de to andre fremhævede kapitler et veludviklet blik for den pædagogiske leders praksis. Den slags kapitler kunne der med fordel godt være flere af for at leve op til intentionerne om brugbare stilladser, der kan bruges til den pædagogiske leders opgaver i dagligdagen.

Problembaseret læring er en gennemgående tematik i flere af kapitler. Det er ikke overraskende, da forfattergruppen alle kommer fra Aalborg Universitet, der arbejder meget med problembaseret læring. I denne sammenhæng er det inspirerende at læse kapitlet 'Problembaseret læring som udgangspunkt for pædagogisk ledelse' - Man kunne kalde det for problembaseret ledelse. Det er et meget interessant perspektiv, som kalder på uddybning og videre arbejde. Det er blandt andet interessant, da ledere har en tendens til at se alle problemer som akutte problemer, som de vil handle på og fixe med det samme – måske endda inden de helt har forstået problemet. At arbejde ledelsesmæssigt med mere inspiration og mindset fra den problembaserede læring vil få ledere til at turde at dvæle mere ved problemet længere tid for at forstå og til sidst løse problemet mere hensigtsmæssigt. Herved modstår man som leder den handletvang, der ofte kræves af omverdenen og lederen selv.

Når nu der er tale om en antologi, ville det have været forfriskende, hvis den også indeholdt bidrag med fra andre institutioner med andre faglige blik. Når det er sagt, så giver det naturligvis stringens og indholdsmæssig sammenhæng, at alle forfattere kommer fra samme institution.

Løbende i bogen refereres der på kryds og tværs mellem de enkelte bidrag og til bogens indledende kapitel. Det er med til at skabe sammenhæng og flow i læsningen, om end det godt kunne være endnu tydeligere, hvorfor det lige netop er denne buket af bidrag, der er samlet. Lidt yderligere til guidning til hvordan netop de valgte temaer hænger sammen, ville også være godt for helhedsoplevelsen. Dette kunne vises ved at bogen var opdelt i temamæssige dele.

Læsningen forstyrres desværre lidt af, at der flere steder er små korrekturfejl med ord, der forkert står to gange, manglende punktummer, mellemrum med videre. Det må rettes i næste oplag. Alt i alt lever udvalgte kapitler op til bogens intention.