Anmeldelse
Skoleledelse i forandring
Skoleledelse i forandring - eller?
En fin blanding af teori og praktik og et nyttigt redskab til at komme i gang med at kortlægge skolens ledelsesudfordringer. Men det er måske ikke helt så nyt, som det gerne vil være.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
”Forandring handler et langt stykke af vejen om at møde virkeligheden med nysgerrige øjne og lade sig befrugte af nyt tankegods og øve sig i at spille bold op ad fremtiden frem for ad fortiden”.
Fakta:
Titel: Skoleledelse i forandring
Forfatter: Line Arnmark, Dorthe Junge
Pris: 300
Sider: 279
Forlag: Gyldendal
Den nye folkeskolereform er nu virkelighed, og den skal vi selvfølgelig møde med nysgerrige øjne. Den lægger blandt andet op til ”styrket ledelse”, nye arbejdstidsregler for lærerne og flere timer og er ifølge forfatterne til denne bog som et ”wake-up call” til ledere, lærere og pædagoger. Vi står ifølge forfatterne over for en gennemgribende forandring i forhold til den måde, vi i mange år har tænkt og organiseret skolen på.
At folkeskolen skal ledes af dygtige og velfunderede ledere, er jo ikke noget nyt, men i den nye skolereform skal lederen og ledelse altså tænkes på en ny måde. Kravet om fornyelse og nytænkning har altid været der, men den nye skolereform fremhæver alligevel lederrollen som skærpet og ændret.
Og det skal der selvfølgelig skrives om og tænkes over. Det gør denne bog på en fin og læseværdig måde. Der er meget tekst og meget teori, men bogen er også tydelig præget af forfatternes personlige kendskab til og erfaring med ledelse i gulvhøjde. Således er bogen en fin blanding af teoretisk gods, refleksion og praksiseksempler.
Af væsentlige nyskabelser i skolereformen er det ændrede timetal i fagene, skolens åbning mod samfundet - og inddragelsen af dette i skolen - den længere og mere varierede skoledag og så de nye arbejdstidsregler for lærerne. Dertil kan så i øvrigt tilføjes forventningen om øget inklusion af elever overført fra specialtilbud.
Skolens inddragelse af det omgivende samfund udfordrer lederen til at kunne håndtere kulturforandringer. At ”åbne skolen for omverdenen i al dens forstyrrende mangfoldighed og udnytte nye resurser og mulighedsrum, som ligger og venter”.
De nye arbejdstidsregler åbner for grundlæggende andre tankegange om, hvordan arbejdet på skolen tilrettelægges i samarbejdet med andre faggrupper.
Her skal fremtidens ledelse motivere og skabe ejerskab til de opgaver, der skal løses. Ledelse bygger her angiveligt på mindst tre ben: ”Evnen til at skabe begejstring”, ”emotionelle kompetencer” og ”mod”.
Den forstærkede ledelsesopgave bliver at gøre skolen til et fælles projekt for den samlede skoles faglige ledelsesteam. Her er det lederens opgave at sammensætte, understøtte, udvikle og vedligeholde de professionelle team. Det vil for eksempel sige at være katalysator for en forandringsproces, der understøtter lærernes faglige og didaktiske udvikling via anerkendende tilbagemelding.
Lederen skal sikre, at de kollegiale fællesskaber understøtter det kollegiale ansvar for elevernes trivsel og deres faglige formåen. Det vil sige fremme videnskabelse og videndeling og en sammenkobling af projekter og processer på skolen.
De nævnte ledelsesudfordringer er ikke nye. De har i en eller anden grad altid været der – og de er store! Bogen er et meget nyttigt redskab, som grundigt og kompetent og meget aktuelt giver et nødvendigt serviceeftersyn af skolen og dens ledelsesudfordringer.
En fin blanding af teori og praktik med en lille nyttig værktøjskasse til sidst. Lige til at blive inspireret af og bruge i sin meget fyldige ledelsesdagligdag.