Anmeldelse
Bæredygtig skoleledelse
Mine solide danske rødder blive udfordret
Fremtidens skoleledelse skal have fokus på andet og mere end et løft af elevernes faglighed og skolens målbare resultater. Der er brug for langtidsholdbare indsatser og intelligent brug af menneskelige resurser.
"Bæredygtig skoleledelse" giver et bud på, hvordan en sådan sti kan betrædes.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Med denne bog skriver de to forfattere sig ind i debatten om skolefornyelse og behovet for, at vi som skoler tænker i bæredygtig og langtidsholdbar ledelse, der er til glæde og gavn for samfundet generelt og for børnene i særdeleshed. En ledelsestænkning, der orienterer sig mod helheder og rækker ud over skolen selv. Det overordnede mål er her at bidrage til et samfund, der tager bedre hånd om de udfordringer, vi har, i forhold til nedslidning af vores miljø og mennesker.
Fakta:
Titel: Bæredygtig skoleledelse
Forfatter: Andy Hargreaves, Dean Fink
Pris: 299
Sider: 289
Forlag: Forlaget Klim
Bæredygtig ledelse defineres som et moralsk koncept og en moralsk praksis. Tænkningen bygger på syv principper med overskrifterne: Dybde – læring og identitet, Længde, vedholdenhed og efterfølgelse, Bredde – udbredelse, Ikke uddelegering, Retfærdighed – andre og os selv, Mangfoldighed – kompleksitet og sammenhænge, Ressourcestyrke - tilbageholdenhed og bevarelse – historie og arv. I bogen gennemgås de syv principper meget grundigt.
Det understreges, at vil man bæredygtig skoleledelse, må man tage hele pakken - det er et måltid og ikke en a la carte-menu. Der er med andre ord ingen smutveje, kun det lange seje og målrettede træk. De fremhæver blandt andet vigtigheden i, at man på skolerne tænker meget mere i sammenhænge mellem skolerne frem for i konkurrence. De fremhæver desuden vigtigheden i, at man i forhold til ledelse af skoler tænker i en langsigtet rekrutteringsstrategi, ligesom man sikrer, at udviklingen integreres i kulturen og ikke bliver individbåren.
"Bæredygtig skoleledelse" bygger på forfatternes erfaringer fra skoler i primært USA og Canada samt på empiri fra otte highschools, hvor 250 ledere og lærere bidrager. Bogen er spækket med konkrete eksempler på, hvordan ledelse kan praktiseres.
Som læser kan jeg mærke mine solide danske rødder blive stærkt udfordret af den trods alt noget anderledes tænkning i de amerikanske skolesystemer, der er stærkt præget af test og resultatmålinger. Til gengæld er det i forhold til den del af tænkningen i skolereformen et meget interessant bidrag til, hvordan man holder fast i at lede skolerne til at have fokus på en dybere læring og dannelse frem for blot et ensidigt fokus på gode resultater.
Bogen henvender sig til alle, der har interesse i og aktie i ledelse og udvikling af skoler. Efter min vurdering kunne de to forfattere godt have skrevet en lidt slankere udgave. Jeg vil dog alligevel anbefale bogen som et vigtigt bidrag til debatten om fremtidens skole.