Anmeldelse

Læsning, Skrivning

Læs og skriv med Anton og Alma

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Af Lise Hesselberg og Grete Wiemann

Engangsbog i A 4-format

Lix syv-ti, 56 sider, 40 kroner

Forlaget Ole Camåe, telefon 4817 6282

Ved du, hvad en full-down dåse er . . .? Nej, vel? Du springer bare ind i bilen, starter og kører af sted - uvidende om, at bilen slet ikke kan starte uden denne nødvendige dims.

Præcis sådan bruger børn sproget. De lever og leger med det uden at kende de fine betegnelser. Først år senere sættes etiketter som antonymer, analogier og homonymer på. Det er da forrykt at belemre børn i 2. klasse med disse uspiselige ord, som man gør i bogen her!

Bogen er en kombineret læse-arbejdsbog. Et langt - lidt fortænkt - eventyr er delt op i seks kapitler afbrudt af opgaver. Nogle opgaver er ganske gode, mens andre bare sysselsætter børnene. Om der finder læring og udvikling sted, er mere end tvivlsomt? Forfatterne er simpelthen for optaget af detaljer (lyde, bogstaver, enkeltord).

Jeg var ikke fornøjet med bogen, men ville ikke helt afskrive den, så jeg lod en pige i 2. klasse prøve den af. Hun sagde: 'Det er en rigtig god og spændende historie, og alle opgaverne var sjove på nær tre, én af dem kunne jeg ikke hitte ud af. Har du flere bøger om Anton og Alma?'

Av, det gav noget at tænke over: Skal vi til at lade børn anmelde? Ville en dreng mene det samme? Er det som med slik? Børn elsker de tomme kalorier - og vi voksne holder igen.

Okay, så lad da ungerne i begrænset omfang fornøje sig med Anton og Alma. Hefterne er i hvert fald billige.

Birgit Christensen