”Det er fantastisk at møde et andet menneske fra en anden
kultur. Få indblik og viden – og samtidig have mulighed for at lave et stykke
frivilligt arbejde”.
Sådan lyder det fra Erna Stensbjerg på 66 år, som er pensioneret lærer og bosiddende i
Silkeborg.
Hun er i gang med at fortælle om sit frivillige arbejde i Elderlearn
– en socialøkonomisk virksomhed, der matcher seniorer (65+) med tilflyttere til
Danmark.
En virksomhed, der har som formål at skabe meningsfulde, frivillige
fællesskaber mellem mennesker på tværs af alder, generationer og kulturer.
Skabt
for dels at gøre tilflyttere bedre til dansk og blive bedre integreret via
samtaler og møder med danske seniorer. Og dels for at mindske ensomheden blandt
såvel danske seniorer som tilflyttere.
Lærer om andres livsgrundlag
En rigtig god ide, hvis man spørger Erna Stensbjerg.
”Man får virkelig sin horisont udvidet, når man som jeg – en 66-årig
pensioneret lærer fra Danmark mødes over en samtale med 32-årige Segen –
flygtning fra Eritrea”.
”Det er altid givende at møde et andet menneske og lære om andres livsgrundlag.
Samtidig kan jeg forhåbentlig være med til at bane vejen for, at Segen får
opfyldt sit ønske om at få et job her i Danmark, fordi jeg hjælper hende med at
blive bedre til dansk og lærer hende om den danske kultur og traditioner”,
siger Erna Stensbjerg.
Mødes over samtaler
Erna Stensbjerg har været frivillig i Elderlearn i knap et år, og siden
marts i år har hun været matchet med Segen, gift og mor til to mindre børn – og
også bosiddende i Silkeborg.
De to mødes i snit en gang om ugen i Erna Stensbjergs hjem i Silkeborg – over
en hverdagssamtale om mad, børn, uddannelse, traditioner og alt muligt andet.
”Vi starter altid med at tale om os selv, men jeg bruger også meget billeder
til at snakke og lære ord ud fra. Så vi har talt om alt muligt forskelligt; byer,
natur, et køkken, en legeplads – alt, hvad man kan samtale ud fra, som giver
Segen et større ordforråd”, forklarer Erna Stensbjerg.
”Af og til har Segen også opgaver med fra sprogskolen, som hun gerne vil have
lidt hjælp til, og ind i mellem laver jeg nogle små opgaver blandt andet
omkring lyde i det danske sprog. Det er, når lærergenet dukker op”, fortsætter
hun.
Stor fleksibilitet
Allerede før Erna Stensbjerg gik på efterløn i august 2018, havde hun besluttet
sig for at lave frivilligt arbejde.
For selvom hun var i gang med at afslutte
sit arbejdsliv som lærer, følte hun stadig, hun havde masser at bidrage med.
Hun ville bare ikke bindes op på specifikke tidspunkter og dage, så hun og
husbonden Jan ikke kunne tage ud på oplevelse i deres autocamper, når det
passede for dem.
Erna Stensbjerg vil også have tid til sine to børn, to børnebørn, sin
motionstræning, litteraturklub, tyskundervisning og andre interesser – for
eksempel går hun også til sølvlodning.
”I det billede passer Elderlearn perfekt til mig. For her bestemmer man selv,
og hvis man er væk i en uge, så mødes man bare to gange ugen efter. Netop den
fleksibilitet er vigtig for mig. Jeg vil ikke være bundet op på, at andre
mennesker er afhængige af mig på samme tidspunkt hver uge”, siger hun.
Uddannet lærer i 1981
Erna Stensbjerg blev uddannet lærer i 1981 på Th. Langs Seminarium i Silkeborg
– med linjefag i dansk, hjemkundskab og speciale C – børn med særlige behov.
Derudover har hun taget speciallæreruddannelsen, har en kandidat i psykologi og
en læsevejlederuddannelse.
”Hele mit arbejdsliv har jeg arbejdet med børn og voksne påhæftet rigtig mange
navne og betegnelser. Jeg har været med til at starte modtageklasser op i Ikast
for flygtninge- og indvandrerbørn. Jeg har arbejdet med ordblinde, været leder
af en ordblindeskole, arbejdet med børn med ADHD, autisme og arbejdet med
adfærdsvanskelige”, fortæller Erna Stensbjerg.
Bortset fra tre år i udskolingen i en folkeskole har hele hendes arbejdsliv
været fokuseret på børn og voksne med særlige behov.
”Jeg har været rigtig glad for at være lærer. Det er det skønneste job. Det er
fantastisk at være sammen med børn, unge og voksne. Bibringe dem noget viden,
se dem udvikle sig, se dem knække læsekoden og finde ind til de enkeltes lyst
og motivation til at lære”.
De sidste år var hårde
I sommeren 2018 valgte hun dog at gå på efterløn – fra sit job som lærer i
specialklasserne på Thorning Skole i Silkeborg Kommune.
”De sidste år i folkeskolen var hårde. For med besparelser, inklusion mv. havde
vi ikke mulighed for at lave et ordentligt stykke arbejde, og jeg gik tit hjem
med dårlig samvittighed over, at jeg ikke kunne levere det stykke arbejde, jeg
gerne ville, og som børnene havde krav på”, fortæller Erna Stensbjerg.
Så i en alder af 62 ½ år blev det efterløn. Her i december bliver Erna
Stensbjerg pensionist.
Livsbekræftende møder
I forhold til Elderlearn mener Erna Stensbjerg ikke, at hendes lærerbaggrund er
en særlig kvalifikation.
”I Elderlearn er det ligegyldigt, hvilken baggrund man har. Man skal bare
have lyst til at møde andre og have samtaler med et menneske fra et andet land,
og jeg kan kun opfordre andre seniorer til at få en kontakt gennem Elderlearn.
For det er meget livsbekræftende”, mener hun.
Det med at lave frivilligt arbejde er ikke nyt for Erna Stensbjerg. For
eksempel tilbage i 1980’erne, da hun var med til at starte modtageklasser op i
Ikast, lavede hun små madklubber for børnenes mødre – i fritiden.
”Vi havde brug for mødrene i forhold til skolen, men mange af dem var
analfabeter, og her var madklubberne en god måde at få skabt kontakt”,
fortæller hun.