Nyuddannede

Hver femte nyuddannede lærer har forladt folkeskolen tre år efter ansættelsen

Rigtig mange nyuddannede lærere arbejder meget kort tid i folkeskolen, viser en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

Offentliggjort Sidst opdateret

Ud af de ca. 2.000 nyuddannede lærere fra 2018 arbejdede 1.180 - ca. 60 procent af dem - i folkeskolen umiddelbart efter endt uddannelse. Tre år senere var kun 960 ud af de 1.180 nyuddannede lærere fortsat i folkeskolen, viser en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE).

Det svarer til, at hver femte nye folkeskolelærer har forladt folkeskolen inden for tre år.

Analysen viser også, at allerede inden for det første år har hver tiende nyuddannede lærer forladt folkeskolen. Derefter øges frafaldet med ca. 5 procentpoint om året, hvilket betyder, at omkring 20 procent har forladt folkeskolen efter tre år. 

Frafaldet flader herefter ud og stiger kun med ca. 5 procentpoint over to år. Blandt nyuddannede, som har haft beskæftigelse i folkeskolen, er knap hver fjerde således faldet fra, fem år efter endt læreruddannelse.

"Vi har som samfund et problem, når nyuddannede lærere forlader folkeskolen relativt hurtigt efter de har fået deres første job i folkeskolen. Skolebørn har brug høj lærerfaglighed og trygge rammer, men det er svært at opbygge i fremtiden, hvis vi ikke bliver bedre til at holde fast i de unge lærere", siger analysechef i AE Emilie Damm Klarskov i en pressemeddelelse.