Anmeldelse
Lära till lärare
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hvis denne bog er inspiration for mange undervisere i den svenske læreruddannelse og derved også bliver til inspiration for mange svenske lærerstuderende, er den svenske læreruddannelse mere fornuftig i sin forståelse af forberedelse til lærergerningen.
Fakta:
Titel: Lära till lärare
Pris: 198 kroner
Sider: 161 sider
Type: Bog
Forlag: Liber www.liber.se
Her lægges der op til, at de studerende skal lære at anlægge en undersøgende og kreativ synsvinkel på deres senere arbejde. Det gøres der gennem en grundig indførelse i, hvordan det er muligt at have en videnskabelig indfaldsvinkel til professionen - at lade sig forundre og forbløffe systematisk! At lade sin forundring være styrende for egen studiepraksis. Det er en anderledes tilgang end den, der gælder for den danske læreruddannelse, der afvikles som praktikperioder, hvor de studerende i vidt omfang blot bliver "druknet" i det at være lærer. De underviser for meget og undersøger for lidt.
Bogen er inddelt i tre store dele: Undersøgelsesredskaber, undersøgelsesmetoder (videnskabelige tilgange) og selve det at skrive en opgave ud fra egne undersøgelsesresultater. I første del præsenteres observation, interview og selvrapportering som redskaber. Nyt for flere er kapitlet om selvrapportering.
Senere præsenteres læseren for etnografi, aktionsforskning og det særligt svenske forskningkoncept fænomenografi. Alle kapitler giver en glimrende oversigt over feltet. Stærkest står kapitlet om fænomenografien, der afgjort tilbyder sig også til danske lærerstuderende. Alt gennemgås med eksempler fra skole og læreruddannelse - nogle mere spændende end andre.