Anmeldelse
At studere til lærer
At studere til lærer
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"At studere til lærer" er en kortfattet, konkret og lettilgængelig studievejledning henvendt til lærerstuderende på første årgang (med linjefaget dansk). Bogen er begrebsafklarende og metodeanvisende og giver den nye lærerstuderende en række råd, som kan lette og kvalificere hendes studiestart, hendes samarbejde med medstuderende og hendes møde med praksis i praktikforløbene.
Fakta:
Titel: At studere til lærer
Forfatter: Bodil Nielsen
Pris: 75 kroner
Sider: 50 sider
Serie: Studieserien
Type: Bog
Forlag: Dansklærerforeningen
Forfatteren diskuterer det komplekse forhold mellem teori og praksis, helt elementære videnskabsteoretiske begreber som gyldighed og pålidelighed og præsenterer en række undersøgelsesmetoder. Studie- og notatteknikker og råd om planlægning af tid er andre overskrifter, og bogen afsluttes med kapitlet "At studere egen undervisning og læring".
Med de 50 små sider, som bogen rummer, kommer den selvsagt ikke i dybden med de enkelte temaer. Man kan spørge om bogens berettigelse, idet indholdet må anses for selvfølgeligt i undervisning og vejledning på første studieår. Men med det stadig mere barberede timetal i læreruddannelsen overlades mere og mere til de studerendes selvstudium, og her kan bogen, til trods for dens meget elementære karakter, være en hjælp både for den enkelte og for studiegrupper. Forfatteren vil sikkert fremhæve, at det netop er pointen.