Anmeldelse

De livsviktiga berättelser om lärare

De livsviktiga berättelser om lärare

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi skal huske hinanden på de positive øjeblikke ved lærerjobbet. Hvorfor var det egentlig, at vi tog uddannelsen? Hvad var det, vi drømte om? Hvad var det, vi ville med lærerjobbet? Denne bog er en svensk interviewbog, der på mange måder minder om det projekt, Per Fibæk Laursen havde med "den autentiske lærer".

Fakta:

Titel: De livsviktiga berättelser om lärare

Forfatter: Katarina Bjärvall

Illustrator: Robert Blombäck

ISBN: 978-91-9765-983-3

Sider: 143 sider

Type: Bog

Forlag: Lärarförbundet

I denne bog møder vi livsduelige lærere, der fortæller om drivkraften ved at være lærer. Der tales meget for vigtigheden af, at lærerne respekterer den enkelte elev og respekterer sig selv og egne grænser. Desuden slås det fast, hvilket enestående job vi har, hvor vi kan få afgørende betydning for vore elever i nutid og fremtid. Fælles for alle lærer­hi­sto­rierne er engagementet, at læreren kan lide sit arbejde og har noget, som han/hun rigtig gerne vil give videre til andre.

I bogen har jeg mødt mange forskellige lærere, og jeg har overhovedet ikke tænkt over, at de er sven­ske, for deres beskrivelser og deres smittende glæde ved lærerlivet ligner det, jeg har mødt hos danske lærere - i deres "stjernestunder". Hvor er det bare ærgerligt, at mange af de hi­sto­rier drukner i mere triste om stress, udbrændthed, mistrivsel, elevplaner med videre. For det var netop ikke det, vi drømte om, da vi begyndte på seminariet, vel?

Der er læ­rer­historier om kundskab og krav, kriser og kraft, fortid og fremtid. Så lov mig, at I vil låne bogen eller indkøbe den til hyg­ge­læsning på lærerværelset! Det er balsam for sjæ­len at læse i den.