Anmeldelse
Kunsten at integrere kunst i undervisningen
Kunsten at integrere kunst i undervisningen
Et praktisk-teoretisk bidrag til kreativ undervisning i folkeskolen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Kunsten at integrere kunst i undervisningen" er en debat- og inspirationsbog om kunstens potentiale - og om mulig inddragelse i læringsprojekter i folkeskolen.
Fakta:
Titel: Kunsten at integrere kunst i undervisningen
Forfatter: Tatiana Chemi
ISBN: 9788771120295
Pris: 199
Sider: 192
Forlag: Aalborg Universitetsforlag
Baggrunden og omdrejningspunktet for bogens indhold er forfatterens deltagelse i et konkret forsknings- og udviklingsprojekt "Mange måder at lære på", der blev gennemført i Vejle Kommune fra 2008 til 2011.
Bogen har tre hovedafsnit, der bærer overskrifterne "Hvordan kan man forstå det?", "Hvordan gør man det?" og "Hvordan kan man evaluere det?" Trods disse ret ukonkrete overskriftsformuleringer og bogens til tider forvirrende struktur og organisering af indhold præsenterer den et fagligt interessant teoretisk og empirisk grundlag.
I indledningen står der blandt andet, at den er ”… en praktisk håndbog til konkret anvendelse i undervisningen …”. Jeg vurderer, at bogen er svag i forhold til de konkrete praksisanvisninger. Læreren, der ønsker at bruge bogen i praksissammenhæng, må være indstillet på selv at levere en stor del af det didaktiske, for eksempel ved selv at indtænke Fælles Mål.
Den væsentligste styrkeside ved bogen er, at den med et aktuelt teoretisk og forskningsmæssigt afsæt i praksis kan bidrage til den nødvendige debat og tænkning om kunstens potentiale i lærings- og erkendelsesprocesser i skolen. Kommuner, skoleledelser og skolebestyrelser er her oplagte målgrupper.
Særligt interesserede studerende, for eksempel den bachelorstuderende på læreruddannelsen, kan i bogen finde praksis-teoretisk inspiration til egne refleksioner over kunstens inddragelse i undervisningen i skole og fag.