Debat

Styrk folkeskolen - Skrot budgetloven

Det er på tide at skrotte budgetloven, så kommuner får mulighed for at give folkeskolen, og andre dele af den offentlige sektor, et tiltrængt løft. Det er der brug for

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Selvom der fødes flere børn, som får brug for undervisning om nogle år, må kommunen ikke bruge flere penge - heller ikke selvom kommunen har penge i kassen. Det skyldes den såkaldte budgetlov. Den lov, som holder kommunernes udgifter i ro, også selvom der er et øget behov for velfærd. Det er tilsyneladende ofte et problem at finde penge til velfærd, mens det går meget nemmere at finde økonomisk råderum til skattelettelser. Ifølge Berlingske (25/4, 2019) har regeringen fundet penge til skattelettelser på i alt 27 mia. siden 2015. Penge som kunne være kommet os alle til gode, hvis de var brugt til at forbedre vores fælles offentlige velfærdssamfund.

Det er på tide at skrotte budgetloven, så kommuner får mulighed for at give folkeskolen, og andre dele af den offentlige sektor, et tiltrængt løft. Det er der brug for.

Andelen af elever, der går i fri- eller privatskoler stiger desværre stadig. Det fremgår af tal fra Danmarks Statistik. Flere kommuner mener tilsyneladende, at løsningen er, at folkeskolen blot skal præsenteres bedre eller ”tales op”. I sig selv prisværdigt, men helt utilstrækkeligt.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Hvis der fra politisk hold – og det gælder både landspolitikere og kommunalpolitikere – er et reelt ønske om at styrke folkeskolen, kræver det, at der tilføres flere ressourcer samt at fokus flyttes fra kvantitet til kvalitet.

Der er brug for, at eleverne i folkeskolen udsættes for bedre, og godt forberedt, undervisning – ikke mere undervisning. Der er brug for, at eleverne kan trives i et trygt og overskueligt klassemiljø – ikke megaskoler med 28 elever i hver klasse. Der er brug for, at lærerne har den nødvendige tid til at forberede god og spændende undervisning, samt redskaber til at sikre trivsel for alle eleverne.

Løsningen er heller ikke mere disciplin eller ”kæft, trit og retning”. Lad os hellere sørge for, at læreren har tid samt de nødvendige pædagogiske redskaber til en god dialog med hjemmet. Derudover skal der være de nødvendige specialtilbud til elever, som af den ene eller anden grund har brug for ekstra støtte.

Det er glædeligt, at mange taler om, at folkeskolen skal blive det naturlige førstevalg. Folkeskolen er nemlig, som jeg ser det, et af de få steder, hvor vi mødes på tværs af social, kulturel og uddannelsesmæssig baggrund. Folkeskolen er derved et vigtigt fundament i vores fælles velfærdssamfund. Folkeskolen har brug for flere ressourcer. Vi kan starte med at skrotte budgetloven.