Anmeldelse:

AI i skolen for begyndere

Der er brug for bøger som denne. Derfor er det ærgerligt at den sine steder skøjter på overfladen og at det virker som om forfatteren mangler kendskab til hverdagen i folkeskolen. Men den er et kig værd for nybegyndere ud i kunstig intelligens.

Offentliggjort Sidst opdateret

Fakta:

ChatGPT i Folkeskolen - en Guide til AI-Teknologi i Undervisningen

Forfatter: Nanna Ingemann Dalsgaard

69 kroner

68 sider

Udgiver aiuniverset.dk

Jeg tror aldrig, jeg har markeret så meget i en bog som i ”ChatGPT i Folkeskolen”. Både på godt og ondt, men lad mig starte med det positive: Der er et stort behov for, at nogen dykker ned i dette fænomen og formidler det i bogformat. Forfatteren, Nanna Ingemann Dalsgaard, kommer bredt omkring - fra konkrete undervisningsemner om Napoleon til forældreperspektivet i relation til ChatGPT. Især i kapitlerne, der omhandler design af opgaver og små tekstbidder, kommer hun rundt om mange faglige situationer og som læser bliver man inspireret til at afprøve specifikke prompts i egen undervisningspraksis.

Men bogen har også sine udfordringer. Sprogbruget og specifikke termer antyder, at forfatteren ikke tilbringer sin hverdag i en skole. Ord som "effekt", "maximering", "indlæring" og "læringsmetode" anvendes flittigt. Desuden udtrykkes flere pointer i form af absolutte udsagn, såsom: ”Ved at være åbne for dialog og fastlægge klare retningslinjer, kan vi navigere i denne nye teknologiske tidsalder på en måde, der er retfærdig og gavnlig for alle.” Disse udsagn kan godt virke lidt letkøbte, og som læser savner jeg en dybere argumentation bag dem.

 Et andet kritikpunkt er bogens opfordring til at lade ChatGPT vurdere elevproduktioner. Ideen er innovativ, men forfatteren overser det faktum, at mange skoler endnu ikke har databehandleraftaler med ChatGPT eller andre tilsvarende udbydere.

 Generelt set mangler bogen dybde. Med kun 68 sider berører den mange emner, hvilket kunne have været acceptabelt, hvis den havde henvist læseren til mere dybdegående ressourcer. Selvom vi befinder os overfor et nyt fænomen, er det problematisk at se, at antallet af referencer kan tælles på én hånd. Dette især bliver frustrerende, når bogen i mange afsnit virker postulerende.

 Flere kapitler virker overfladiske og efterlader læseren uden velunderbyggede, brugbare svar. Især i anden halvdel af bogen følte jeg, som læser, at jeg fik meget få aha-oplevelser, og flere gange stødte jeg på selvfølgeligheder, som jeg let kunne have fået ved blot at spørge en chatbot.

Men til trods for at bogen har nogle mangler, er AI i skolesammenhæng et vigtigt emne og bogen kan medvirke til at hjælpe lærere og skoler med en basal forståelse for dette nye fænomen.