Inspiration - Sosu
Som sosu-lærer er det et arbejdsvilkår, at man både skal afholde eksamen og være censor på andre skoler.
M. Che Lee fra Unsplash
Sosu-underviser: Når man er censor bag en skærm, risikerer man at blive en beskuer
Tvivlen er et grundvilkår i lærergerningen, og den kan få frit spil, når man afholder eksam. Sosu-underviser Dorthe Rasmussen har dog stadig til gode at møde en "mareridtscensor".
Jeg ved, at nogle folkeskolelærere ikke bryder sig at
afholde eksamen og fravælger de klassetrin, hvor det bliver en opgave. På sosu-skolerne
er det et arbejdsvilkår, man ikke kommer udenom. Både at eksaminere og være
censor.
I år startede mit arbejde med tre fulde dages censorat for
en anden sosu-skole I Danmark. Denne gang var censoratet i EUX engelsk
(C-niveau) og foregik online.
Siden corona er det mit indtryk, at det er gået
op for skolerne, at det er besparende at gennemføre de fleste af
grundfagsprøverne online og tja, det har sine fordele og ulemper.
På den ene
side er det dejligt som censor at kunne sidde derhjemme uden at tænke på
transport, og om man kan nå at hente ungerne, men på den anden side er det
svært at mærke det rum, man er i. For man bliver hurtigt blot en beskuer.
Denne gang var den store rulleskærm med mit fjæs placeret på
siden af eksamensbordet og ikke overfor eleven, så jeg udøvede min
censorgerning på sidelinjen.
Helt grundlæggende er jeg ikke vild med at blive smækket op
på en 50-tommers skærm.
Forestil jer lige at være en nervøs 16-årig med
eksamensangst, der skal til eksamen, og så bliver man mødt af en 'gigasize'-censor,
der sidder og glor på en.
Frygten for mareridtscensoren
Jeg har to grundfag og underviser derudover i de uddannelsesspecifikke
fag på grundforløbet, så jeg kan risikere at skulle eksaminere seks-otte gange på et
år og have lige så mange dage som censor. Det, tror jeg, mange vil synes, er en
del, men man bliver fortrolig med formen, bedre til at finde materiale, bedre
til at vejlede og bedre til at eksaminere efter de første par eksaminer.
Min oplevelse er også, at jeg bliver mere tydelig og sikker
i min egen faglighed, når jeg sidder sammen med en censor, der er der for at sikre,
at alt er, som det skal være.
Del gode ideer
Vil
du bidrage til Folkeskolens inspirationsunivers?
Så
send en mail med dit indlæg til inspiration@folkeskolen.dk
Medsend
gerne et billede af dig selv, som vi må bruge.
Jeg har altid sommerfugle i maven, når jeg sender eksamensmaterialet
afsted til censor, og nogle gange når jeg at køre en stemning op inde i mig
selv, hvis der bliver stillet spørgsmål efterfølgende. Dernæst væbner jeg mig
med argumenter til den store dag, for ingen skal anfægte min faglighed.
Når jeg så åbner skærmen og møder censor, er det næsten
altid det samme billede, der tegner sig: En lærer, der er ligesom mig. Om det så
er Ulla på 60 fra SOSU Nord eller Kamal på 31 fra en sosu-skole i København.
Det er lærere, der kender elevtypen, har de samme
udfordringer med fagene som jeg, vælger materiale efter samme kriterier som
jeg, og ser det menneske, vi sidder overfor.
Jeg tror på, at tvivlen om, hvorvidt man har gjort det godt
nok, er et grundvilkår i lærergerningen, og vi frygter vel alle, at der kommer
en mareridtscensor, for dem har man hørt om. Jeg har dog endnu til gode at få sådan
en.
Jeg håber ikke selv, jeg er en af de censorer, man helst
vil undgå, men man har jo pligt til at vurdere, hvorvidt materialet er
fyldestgørende, og om reglerne bliver overholdt, så man ved jo aldrig.
Mit censorat denne gang var også en behagelig omgang trods
de lange dage foran min skærm. Eleverne gav den max gas, og man ser pludselig,
at de der hættetrøjer, de har gemt sig under i undervisningen, er væk. I stedet
kommer de ind med rank ryg og gør det bedste, de har lært. Det er sejt
gået. Det kan vi alle lære noget af.