Anmeldelse
Lyt og lær med bare tæer
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Sidste skud på stammen i 'Maria og Martin-danskbøgerne' er et materiale til børnehaveklassen: 'Lyt og lær med bare tæer'.
Det består af en aktivitetsbog, en kassette med 29 lyd- og bogstavtavler og en lærervejledning. Desuden er der otte store bøger med identiske små bøger, som aktivitetsbogens otte kapitler er opbygget over.
Formålet er at øge de små elevers sproglige opmærksom- og bevidsthed. Udgangspunktet er her bogstavernes lydværdi, det vil sige, når bogstaverne præsenteres, vises der, hvordan et bogstav har et navn og desuden en eller flere lydværdier. Vejledningen giver en kortfattet gennemgang af læsemetoder og af anvendelsen af bogstav- og lydhuset, som kan demonstrere, hvilke lyde/konsonanter der hører sammen. Der er kopisider med artikulationsbilleder og side for side-vejledning til aktivitetsbogen.
Langt de fleste opgaver i aktivitetsbogen er lydjagt i forskellig form. I ret få opgaver arbejdes der med sætninger, rim og sammensatte ord, og der lægges op til samtale, legeskrivning, skrivning og tegning.
Lyd- og bogstavtavlerne har folde ud-flapper. På venstre flap vises bogstavet, og på indersiden er der tegninger af ting, hvor bogstavets lyd optræder som forlyd, indlyd og udlyd. Højre flap viser mundstilling ved udtale af bogstavets lyd. På bagsiden vises forskellige grafiske udgaver af samme bogstav, så børnene kan genkende det, selvom det ikke altid ser ens ud.
'Lyt og lær med bare tæer' virker umiddelbart meget tiltalende. Gedigent, flot og med tydelige farveillustrationer.
Sammenhængen med de otte højtlæsnings- og læs selv-billedbøger giver mulighed for såvel mundtlige som skriftlige aktiviteter, og hvis 'Maria og Martin-danskbøgerne' anvendes på skolen i det videre skoleforløb, præsenteres eleverne for de personer og det miljø, de skal arbejde med fremover.
Jeg har dog meget svært ved at forestille mig, at de 24 'lopper', som udgør min børnehaveklasse, alle vil være parate til at få udbytte af dette meget boglige og teoretiske materiale. Hvis man på en skole beslutter, at det skal anvendes, er det en absolut forudsætning, at der samarbejdes i skolestartsteamet og med kommende dansklærer i 1. klasse, så der kan arbejdes med materialet i grupper, hvor børnene deltager, når de er klar til det - og at hvert enkelt barn kan fortsætte, hvor det nåede til, når det kommer i 1. klasse.
Det vil også være helt nødvendigt, at den børnehaveklasseleder, som anvender dette materiale, er meget opmærksom på at inddrage leg, motoriske og musiske aktiviteter. Børnene skal have mulighed for at bruge alle deres 'sprog' og sanser i den vigtige lære- og læringsproces, og skønt titlen, 'Lyt og lær med bare tæer', signalerer en form for fokus også på krop og bevægelse, er der beklageligvis kun i meget ringe grad taget højde for de seksåriges behov på disse områder.