Anmeldelse

Idræt

Boldspilundervisning

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

- fra boldbasis til temabold

Af Anders Halling og Per Fibæk Laursen

127 sider, 200 kroner

Odense Universitetsforlag

I de senere år har boldspilundervisning i skolen og på seminarierne ændret sig, idet der ikke blot lægges vægt på de traditionelle boldspil som fodbold, basketball og så videre, men også- og i stigende grad - på de mere alternative basisspil som for eksempel partibold, parbold, træfbold, boldtagfat - for at nævne nogle af dem, der er taget med som praktiske eksempler i denne bog, der ellers indeholder meget teori.

For den lærer eller træner, der vil have kendskab til den teori og pædagogik, som danner baggrund for den nytænkning, der finder sted inden for boldspilundervisningen, er der mange spændende kapitler, for eksempel om, hvad boldspil er, grundsyn på boldspil, boldspil og teambuilding og ikke mindst kapitlet om boldspil, intelligens og symboler samt det afsluttende afsnit med undervisningsforløb i teambold.

Bogen er attraktiv for moderne idrætslærere, der vil have en historisk og pædagogisk baggrund for deres boldspilundervisning.

Jørgen Mikkelsen