Anmeldelse

God idrætsundervisning kommer ikke af sig selv

Idræt i skolen giver et nyt, klart og moderne  bud på kunsten at undervise i idræt. Bogen har det tydelige sigte at kvalificere arbejdet med idrætsfaget i skolen og på læreruddannelsen, så at det skaber forståelse og inspiration hos den reflekterende idrætslærer. Den har vi ventet på længe.

Offentliggjort Sidst opdateret

Fakta

Idræt i skolen - en grundbog i idrætsdidaktik

Redaktører: Jens-Ole Jensen, Thomas Piaster & Henrik Taarsted Jørgensen

500 kroner

488 sider

Akademisk Forlag

Glæden ved bevægelse, glæden ved at være sammen, glæden ved at lære nyt og glæden ved at forstå må være grundpillerne i idrætsfaget i skolen. Timetal er blevet nedsat, prøven i idræt fjernet og 45 minutters daglig bevægelse droppet, så det er nu vigtigere end før, at der kæmpes for et stærkt idrætsfag i folkeskolen.

Den kamp sker bedst gennem god idrætsundervisning. Idræt i skolen – en grundbog i idrætsdidaktik er et nyt og vigtigt skridt i forhold til faglig indsigt og tydelighed i forhold til at skabe meningsfuld idrætsundervisning i skolen. Bogen giver kvalificerede bud på, hvordan man kan udvikle didaktik, som skaber en rød tråd i idrætsunder­visningen. Derved dannes didaktisk indsigt og et højt refleksionsniveau, der udvikler grobund for at planlægge, gennemføre og evaluere god idrætsundervisning.

Idræt i skolen er helt tydeligt skabt på passion og glæde ved idrætsfaget og bogen arbejder hele tiden med lysten til at igangsætte diskussioner om kvalitet og værdier i folkeskolens idrætsfag – diskussioner som kan skabe didaktiske nærbilleder og dermed give de bedste betingelser for at lave god idrætsundervisning sammen med eleverne.

Bogen har fire dele: 'Idræt som fag', 'Undervisning i idræt', 'Idrætspædagogiske dimensioner' og 'Praktiske indholdsområder'. Alle fire dele er med til at skabe det gode overblik og den væsentlige sammenhængskraft i idrætsfaget. Det handler om at forstå didaktikken, de pædagogiske elementer, det teoretiske fundament og samtidig tænke alle elementerne ind i den konkrete idrætspraksis.

Delen 'Praktiske indholdsområder' er udviklet sammen med en række idrætsunderviserne fra professionshøjskoler og universitetet. Her får man en præcis og tydelig indgang til arbejdet med praksis, men med indsigtsfuld sammenhæng til bogens mere teoretiske dele. Der arbejdes eksempelvis med kropsbasis, boldspil, dans, atletik, friluftsliv, redskabsaktiviteter, svømning, fysisk træning og nye og skæve idrætter. Disse afsnit bærer præg af stor erfaring og tydelig faglig sikkerhed. Det er afsnit med stor anvendelig hed til glæde for idræts(lærer)studerende og idrætslærere.

Idræt i skolen fremstår som en kvalificeret og fagligkompetent udgivelse. Det er en bog, der har hele idrætsfaget samlet et sted. Alt hvad en idrætslærer skal bruge for at kunne navigere i et felt med mange meninger, er her samlet og giver den enkelte idrætslærer ro, indsigt og faglige udviklingsmuligheder til at skabe en alsidig og differentieret idrætsundervisning. Bogen er velskrevet og med stor faglig indsigt og hvert afsnit afsluttes med præcis litteraturliste – hvilket giver læserne gode muligheder for arbejde mere med dybden på de enkelte emner.

Et god og stærk faglig bog, der helt sikkert bliver en væsentlig grundbog for idrætsuddannelserne de næste mange år. Bogen kan stærkt anbefales til alle idrætslærere i folkeskolen. Den skal have plads på skolens fagbibliotek og anbefales som obligatorisk grundbog for alle idrætsstuderende på læreruddannelserne og universiteterne, så vi kan blive ved med at udvikle god idrætsundervisning og nye undervisere, der kender kunsten at undervise i idræt.