Lærer til lærer
Ny idrætskultur
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Tanker og evaluering efter kursus i idræt på Bosei i Præstø
Der kræves en ny kultur omkring idræt på skolerne for at inddrage og efterleve alle de nye mål og tilgange i faget.
-idræt skal varetages af linjefagsuddannede lærere
-faget skal prioriteres allerede fra indskoling og mellemtrin
- faget skal arbejde temaorienteret og med udgangspunkt i praksishjulet, så man arbejder med de opstillet læringsmål.
-Eleverne skal i højere grad inddrages under øvelserne, via b.la. timeouts, niveauinddeling mm, hvor de kan være reflekterende over deres egen læring og mål i faget.
- Evaluerings ”skema” (afkrydsning, skydeskive, stige) skal ind tænkes i idrætsundervisning, så eleverne kan få synliggjort deres egen udvikling.
- Samtidig med fokus på læring og evaluering, er det vigtigt at glæden ved idræt forsat er det bærende.
Vi synes, at vi som idrætslærere står over for en stor udfordring i at få vores fag anerkendt og prioriteret på lige fod med andre fag.
Det er en stor frustration at skulle opfylde de høje krav om for- og efterarbejde af idrætsundervisningen, med begrænset forberedelsestid, men det til trods, føler vi os inspireret for de nye, konkrete og ambitiøse aspekter i idrætsfaget anno 2015.