Lærer til lærer

Når ”uha” går til ”aha”-oplevelse

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi udsætter ofte vores elever for nye faglige udfordringer, aktiviteter og tiltag i det daglige, som eleverne kan have svært ved at ”gå til” med den samme iver og positivitet, som læreren ville ønske. Men hvordan reagerer læreren selv på udfordringer uden for comfortzonen – så denne går fra ”uha” til ”aha”-oplevelse?

Vi har på idrætskurset 16.-17. marts 2015 på Bosei Idrætshøjskole prøvet kræfter med aktiviteter, udfordringer og tilgange inden for idrætsfaget, som vi ikke ellers normalt bruger meget tid på. På kurset har vi for eksempel beskæftiget om med ”dans og udtryk”, ”kropsbasis” og ”boldbasis”. I denne sammenhæng var der særligt ét område, som gav sved på panden, udfordrede og gav anledning til at tænke ud af boksen, nemlig dans og udtryk. Der opstod hurtig en gennemgående ”tone” med negative selvbilleder/forestillinger af egen formåen. En del af energien blev derfor brugt på, at forberede andre medkursister på ikke, at forvente noget særligt af dem og på den måde beskytte sig selv imod eventuelle nederlag.

Det blev senere erfaret, at man gennem en forholdsvis simpel efteruddannelse - via en danseworkshop - fik skabt en positiv indstilling for dans og udtryk hos de lærere, der til at starte med ikke troede på egne evner. Dette endte blandt andet sådan, fordi workshoppen var en blanding af en underviser, der viste vejen, et miks af nogen der kunne og nogen der ikke kunne – men sammen gjorde vi hinanden gode.

Sjov fælles opvarmning med fokus på hvad der skal læres, med inddragelse af de grundlæggende færdigheder for den pågældende time

- Eks. Er står rundt i salen og begynder at gå rundt i takt til musikken, der tælles 1-8. Højre fod går frem på 1. På 8 drejes der skarpt til en side. Der kan sættes nye bevægelser på øvelsen på at øge sværhedsgrad.

Fællesdans med fokus på partnerskift og taktgang 1-8 (koordination og taktforståelse).

- Eks. ”foddans” hvor man parvis fører højre inderside af fod mod partneres, derefter venstre inderside osv. Der kan sættes flere trin på i forskellige tempi.

Fælles koreografi med fokus på at sammensætte, gennemføre og udføre en serie i taktgang 1-8.

Inspiration til forløb:

- Dansetid.dk (hjemmeside)

- ”dansens dag” (søges på Google)