Lærer til lærer
Dans og udtryk – kropsforskrækkelse?
Hvordan læringsmålsstyret undervisning kan afhjælpe blufærdighed og kropsforskrækkelse.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Dans og udtryk kan for mange elever (og lærere) være grænseoverskridende og er nok på flere skoler et forsømt område. Ved hjælp af læringsmålsstyret undervisning tror vi, at man kan afhjælpe denne blufærdighed og kropsforskrækkelse.
Når der arbejdes med tydelige læringsmål og tegn på læring kan vi flytte elevernes fokus. Observatøren/elev kigger efter helt specifikke tegn eksempelvis om rytmen kan holdes, eller om udøveren/eleven kan huske og koordinere de fleste bevægelser. Derved har observatøren ikke tid til at kigge på og dømme fjollerier og skabe utryghed i situationen, og udøveren vil forhåbentlig gøre sit bedste og været koncentreret i forhold til at vise, at tegn er opnået, så vedkommende ”glemmer” at være usikker.
Dansehjulet af Birgitte Hedeskov kan være et glimrende redskab til at opstille læringsmål og tegn på læring.
Det er dog vigtigt at læringsmål og tegn ikke overskygger vores fag, men at vi hele tiden har for øje, at fagformålet skal opfyldes:
- Glæde ved og lyst til at udøve idræt
- Forpligtende fællesskab