Kandidat
Dorthe Krejlgaard Nielsen, Århus Lærerforening
1. suppleant: Regin Øster
Kreds 137
2. suppleant: Vivi Gottlieb Larsen
Kreds 131
Mærkesager
Lærernes professionalisme
Læreruddannelsen og folkeskolen
Ny i job
Det lange arbejdsliv
Rammerne til at udøve pædagogik, til at danne, uddanne og opdrage eleverne, skal være til stede i vores hverdag. Vores professionelle råderum er essentielt for den gode undervisning. Derfor vil jeg arbejde for flere tolærertimer, så det inkluderende klasserum ikke giver læreren moralsk stress. Desuden skal den digitale pædagogik udfordres, forbedres og kombineres med analog undervisning. Det kræver forberedelsestid.
På læreruddannelsen skal der være et tættere samarbejde mellem uddannelse og folkeskole. Derfor skal uddannelsen styrkes i sammenhængen mellem teori og praktik. På skolerne skal de studerende mødes af uddannede praktiklærere, der ligeledes er synlige på læreruddannelsen. For at kunne give de studerende en fyldig praktik-feedback, er det fundamentalt, at skolerne har økonomisk råderum til tid til vejledning.
Gode lærerstartsordninger på alle skoler er vigtigt. Der skal organiseres mentor- og erfaringsgrupper til de nye lærere i både skole- og kredsregi. Jeg mener, at de tillidsvalgte på skolerne har en vigtig opgave som nære kollegaer og rollemodeller for nyansatte.
Når du og jeg skal holde til et langt og godt arbejdsliv, mener jeg at kompetenceudvikling, bedre mulighed for optjent frihed og udvidet forsikring er absolut nødvendige, for at både krop og sind kan holde sig skarpe.
Følg mig på
Om mig: Lærer på Viby Skole i Aarhus, meningsdanner, kandidat i pædagogisk filosofi, styrelsesmedlem i Århus Lærerforening siden 2020 og generelt helt tosset med fagpolitik