Anmeldelse
Samfundsfag 8 og 9
(For) ambitiøst
Dette system er mest til de bogligt stærke. I-bogens interaktivitet kan måske bløde den megen tekst op.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I folkeskolen.dk den 3. januar anmeldte vi den digitale udgave af Gyldendals "Samfundsfag 8-9". Vi skrev, at det, der gjorde systemet spændende, var kombinationen af grundbog og i-bog. I-bogen er ikke bare en digitaliseret udgave af grundbogen, idet eleverne kan forholde sig interaktivt til siderne i i-bogen.
Fakta:
Titel: Samfundsfag 8 og 9
Forfatter: Anders Stig Christensen, Julie Blicher Trojaborg
ISBN: 9788702089479
Pris: 236,25
Sider: 222
Type: Grundbog
Forlag: Gyldendal
Titel: Samfundfag 8 og 9
Forfatter: Julie Blicher Trojaborg
ISBN: 9788702142327
Pris: 248,75
Forlag: Gyldendal
Titel: Samfundsfag 8 og 9
Forfatter: Anders Stig Christensen, Julie Blicher Trojaborg
ISBN: 9788702123470
Pris: 623,75
Sider: 118
Type: Lærerens bog 9
Forlag: Gyldendal
ISBN: 9788702089486
Pris: 236,25
Sider: 180
Type: Grundbog
ISBN: 9788702106268
Pris: 623,75
Sider: 124
Type: Lærerens bog 8
Nu udkommer systemet med grundbøger og lærervejledninger i fysisk form. Det er et grundigt og seriøst lærebogssystem med omfattende lærervejledninger. Der er rigeligt med stof til undervisning i samfundsfag i 8. og 9. klasse. 200 tætskrevne sider til 8. og 165 til 9. klasse.
Til hver bog hører en lærerens bog. De er også meget omfattende: indeholder didaktiske betragtninger, metodiske overvejelser, forslag til årsplaner og detaljerede forslag til, hvordan hvert kapitel kan gennemgås.
Denne omfangsrige grundighed og seriøsitet udgør måske et problem. Forfatterne er selv opmærksomme på det. I lærervejledningen skriver de: ”Fagets skærpede mål og de mere specifikke faglige krav, sammenholdt med det fortsat lave timetal, stiller således ikke kun krav til lærerne, men også lærebogsmaterialer til samfundsfag hvad angår både indhold og omfang”.
Ja, det er jo sagen. Samfundsfag optræder typisk med to ugentlige lektioner i 8. og 9. klasse. I 8. klasse er børnene 13-15 år, i 9. klasse er de 14-16 år. Målene og de faglige krav skal naturligvis tilpasses disse forudsætninger. Her må kunsten for forfatterne være i mindre grad at demonstrere omfattende samfundsvidenskabelig viden og i højere grad møde børnene i øjenhøjde og præsentere de samfundsfaglige problemer på en sådan måde, at de forekommer relevante.
De to grundbøger henvender sig klart til bogligt stærke elever. Men hvad med de andre?
Hvis man overvejer at købe systemet, må det anbefales også at købe i-bogen. Det tunge læsestof vil derved kunne blødes op og give eleverne mulighed for at arbejde interaktivt med materialet.