Anmeldelse

Fattigdommen i EU / EU og Østeuropa

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad vil det sige at være fattig? Har ordene samme betydning i sydeuropæiske lande og Danmark? Et par fortællinger om arbejdende børn i henholdsvis Portugal og Danmark eksemplificerer problemstillingen. I afsnittet 'Kan EU afskaffe fattigdom' nævnes et par initiativer fra EUs fattigdomsprogram, hvis budget udgør cirka 400 millioner kroner af EUs samlede budget på 600 milliarder. Fattigdom som grobund for nazisme/racisme tages op: Spørgsmålet om, hvorvidt det er systemet eller den enkelte, der skal tage ansvar for sig selv, er heller ikke uvæsentligt. Et af de sidste afsnit i 'Fattigdommen i EU' hedder 'Skal vi hjælpe de fattige lande rundt om EU?'

I 'EU og Østeuropa' får vi serveret et par krasse eksempler på menigmands problemer ved overgangen fra planøkonomi til markedsøkonomi. Bogen omtaler militært samarbejde, mindretalsproblemer, forhold som EU-udvidelse mod øst, forurening og handelsmæssige relationer.

Serien er henvendt til eleverne på 8.-10. klassetrin, hvor det oplagte fag må være samfundsfag, selv om pressemeddelelsen ligeledes nævner historie og dansk. Teksten er på et absolut læsbart niveau. 'Formen er debatterende - men faktaoplysningerne er naturligvis med', siger pressemeddelelsen. Men efter min opfattelse er der sket en meget uheldig sammenblanding af forfatterens synspunkter og objektive konstateringer, især i sidstomtalte bog.