Bogen er en kærlighedserklæring til det klassiske sløjdfag. Desværre rummer den en del modstand mod det fag fag vi kalder 'håndværk & design'. Kan man leve med det, er de praktisk rettede ideer i bogen med deres gode erfaringsbårne tilgang vedkommende og inspirerende.
Ideer og inspiration til Håndværk & design på begyndertrinnet – Træ og metal
Forfatter: Niels Lyngbo
500 kroner
96 sider inklusiv plakat med værktøjer til træ og metal
Forlaget Meloni
”De fleste nye lærere i faget er teoretisk stærke, men en del
mangler praktiske kundskaber enten indenfor de bløde eller de hårde
materialer” skriver forfatteren Niels Lyngbo blandt andet forordet til denne bog. Uden dog at nævne, hvori denne teoretiske styrke består. Og
senere: ”I en skole, der i forvejen er meget teoretisk, er det vigtigt, at vi i
faget håndværk & design meget hurtigt får træet, metallet eller stoffet i
hånden.” Og så får vi lige et lille hint til et ikke nærmere defineret udvalg
af læremidler: ”Desværre bygger mange nye bøger og forløb på
undervisningsportaler på den antagelse, at eleverne skal igennem mange
teoretiske øvelser og så bagefter hovedsagelig arbejde med skrald, pap,
pailletter og limpistoler”.
Annonce:
Så er vi ligesom i gang! Nå – forordet fylder trods alt kun
det meste af side 7. Lad den gode mand komme til orde, tænker jeg, inden de
mange sværdslag omkring faget håndværk og design dukker op i skarptskårne erindringsglimt
fra perioden, hvor de kulturhistorisk forbundne fag sløjd og håndarbejde måtte
se sig distanceret til fordel for afsøgninger af begreber som 'materiel kultur' og ikke mindst eksperimenter med implementering af et noget diffust
designbegreb. At resultatet af den fag-faglige diskussion blev sammensætningen
af de to overordnede begreber håndværk og design, der fortsat udgør en
udfordring, fremgår tydeligt af ovenstående, mere end 10 år senere.
Bogens øvrige tilgange er stringent disponeret under overskrifterne som 'Frisk Træ',' Fyrretræ/Nåletræ', 'Løvtræ', 'Meta'l, 'Andre Opgaver', 'Håndværk &
Design i andre fag' og endelig et syvende opsamlingsafsnit under overskriften 'Andre Overvejelser'. Så følger ellers en stribe af forslag til undervisningsforløb, alle skåret over samme læst med en præcis overskrift , en
oplistning af formål, klassetrin, anslået tidsforbrug, fagord og anvendte
materialer. Med andre ord et regulært og overskueligt idékatalog til den
enkelte underviser.
Hvert enkelt forslag følges af en ”opskrift” i form af en
trindelt fremgangsmåde og nogle steder lidt historie eller et par gode tips.
Undervejs er indlagt nogle fakta-sider, der bruges lidt forskelligt. Nogle har
direkte reference til den plakat med værktøjer, som følger med ved køb af bogen,
andre er mere personlige overvejelser over generelle emner som 'Kommer design
efter håndværk', 'Orden i værkstedet' eller mere anekdotisk stof plukket fra
egne erfaringer og de historier, der fortsat fortælles rundt omkring blandt
gamle sløjdlærere.
Under overskriften 'Læs videre her' henvises til en del
ældre, i sin tid højt værdsat faglitteratur, enkelte monografier primært om
designere og nogle få internet-kilder. Her savner jeg konkrete henvisninger til den
faglige rammesætning, der er udsendt af Undervisningsministeriet i form af
faghæftet med tilhørende fælles mål, læseplan og vejledning for faget og ikke
mindst de tilføjelser, der fulgte i 2019 i forlængelse den ekstra
timetildeling, der blev givet til faget. EMU’en er vel også et meget godt bud
på en praktisk anlagt kilde målrettet den fagprofessionelle underviser i
håndværk og design.
Annonce:
Bogen fremstår på en gang som en varm kærlighedserklæring
til det skolefag, der en gang hed sløjd og en modstand mod eller direkte
afvisning af at ville sætte sig ind i nyt. Det er lidt ærgerligt, for de praktisk
rettede sider i bogen med deres gode erfaringsbårne tilgang rummer så mange
vedkommende muligheder for at kombinere netop grundlæggende håndværk og nogle fremtidige
udviklingsmuligheder med design og designere som en aktuel fond af viden og
inspiration. Afvisningen omfatter både aktuel faglitteratur i bred forstand med
den inspiration, den kan rumme og en mangel på accept af behovet for at
kende de formelle krav, der trods alt udgør grundlaget for det, der i dag
praktiseres som skolefaget håndværk og design.