Debat
Glem alt om læringstab, fagligt efterslæb og sommerskole – trivsel er førsteprioritet
Et hurtigt blik ud over medierne i denne tid giver et indtryk af, at vores børn er helt tabt bag læringsvognen, at de er faldet markant i fagligt niveau, og at der skal intens undervisning til for at få dem på ret køl igen. Men mange glemmer, at den sociale og personlige trivsel går hånd i hånd med den faglige.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Når børnene vender tilbage, vil skolerne naturligvis være bekymrede for det faglige. Men vi må tænke på, at de har gennemlevet en usædvanlig og aldrig-før-set situation med hjemmeskole og undervisning digitalt. De har ikke set deres kammerater - andet end gennem et webcam - og mange børns sociale liv er udfordret.
Derfor skal vi ikke bombardere vores børn med mere fagfaglig undervisning, nationale test og jage dem en skræk i livet, når de vender tilbage til folkeskolen.
Jeg mener, det er vigtigst at skabe trivsel for den enkelte og for fællesskabet - så skal de nok indhente det faglige.
Derfor bliver jeg bekymret, når jeg hører vores børne- og undervisningsminister, Pernille Rosenkrantz-Theil, i ramme alvor sige, at de nationale test skal gennemføres 1. marts som planlagt, og at de er ”mere nødvendige end nogensinde før”.
Jeg bliver bekymret, når jeg læser, at formanden for Danmarks Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen, mener, at ”faglighed og trivsel…er to sider af samme sag”. Personlig og social trivsel er - efter min bedste overbevisning - forudsætningen for faglig trivsel.
Og jeg bliver bekymret, når jeg tænker på, at de yngste af vores skolebørn kan risikere at blive mødt med sommerskole, weekendundervisning eller ekstratimer som foreslået af DI og diverse velmenende politikere.
Til gengæld glæder jeg mig over, at flere faglærerforeninger vil have slettet ”læringstab” fra ordbogen og i stedet fokusere på det sociale efterslæb. Og de bakkes op af skoleforsker og professor fra DPU, Lars Qvortrup, der understreger, at eleverne i mange tilfælde skal lære at gå i skole forfra – og det løses ikke ved sommerskoler.
Vi har lige nu en enestående chance til at nytænke skoledagen for vores elever. Frem til sommerferien er det bekendtgørelsen om nødundervisning, der gælder. Det giver skolerne en oplagt mulighed til at øge deres fokus på elevernes trivsel – den sociale, personlige såvel som den faglige.
Jeg er overbevist om, at foråret vil vise, at hvis der er større opmærksomhed på trivslen i klasserne, så vil det faglige ”læringstab” ikke være noget, vi skal bekymre os om.
Christian Synnestvedt, Idekassen og lærer.