Anmeldelse
Microteaching
Gamle værktøjer til en konkret og brugbar metode
"Microteaching" er en velskrevet og velgennemarbejdet bog, der kan bruges som et metodisk grundlag for en udviklingsproces. Metoden kræver dog en stram struktur, tillid til ens team og en lyst til at åbne sig i målet om at opnå udvikling.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Microteaching" er en bog, der præsenterer og rammesætter en metode af samme navn. Metoden har til formål at forbedre den enkelte praktikers undervisning gennem interview, observation, refleksion og feedback på enkelte udsnit af undervisningen. Ved at fokusere på konkret undervisning i mindre team argumenterer forfatteren Simon Levy for, at lærere af alle slags kan forbedre såvel udbyttet af som målretningen af dennes undervisning.
Fakta:
Titel: Microteaching
Forfatter: Simon Levy
Pris: 225
Sider: 160
Forlag: Hans Reitzels Forlag
Bogens metode tager udgangspunkt i, at undervisningen filmes og derefter medtages til bearbejdning. Dette kan skabe en anstrengt pædagogisk situation, hvilket forfatteren også påtaler. Samtidig stiller det store krav til samarbejdet og tilliden blandt medlemmerne af det bearbejdende lærerteam. Men når det er taget in mente, giver det undervisere mulighed for en dobbelt refleksion. Microteaching foreskriver, at den lærer, hvis undervisning er gjort til genstand for bearbejdning, selv udvælger, hvad der ønskes feedback på. Dette nødvendiggør, at underviseren selv har set optagelsen, før der kan tages stilling til, hvad der ønskes feedback på.
Bogens foreslåede arbejdsprocess, hvor læreren forestår undervisning, udvælger fokuspunkter, medtager videomateriale til en gruppe, gennemgår interview, observation og feedback, er på ingen måde revolutionerende eller ny. Dog er det værd at nævne, at bogen smukt konstruerer en rytme og systematik til brugen af de allerede kendte værktøjer. Metoden kan uden tvivl bruges af såvel garvede som nye undervisere, der, i fælleskab med deres team, ønsker at rammesætte deres feedbackstruktur.
Gennem hele bogen underbygges teksten af modeller og videoeksempler, men også af forskning i og erfaringer med brugen af microteaching. Dette giver læseren god mulighed for at reflektere over brugen af microteaching, allerede inden man udvælger metoden.
Bogen fylder 157 sider og er skrevet i et let tilgængeligt sprog, der meget præcist kortlægger metoden og samtidig begrunder dens brug. "Microteaching" har et flot layout. Lige fra skydeskiven som gennemgående billede til de gennemgående farvekoder og de røde sider, der deler kapitlerne, virker layoutet bevidst og indbydende. Bogen indeholder, foruden en dybtgående gennemgang, værktøjer til brugen af metoden. Hvert værktøj har et helt kapitel bagerst i bogen. Her finder man som lærerteam rollekort, notatark, modeller og feedbackskemaer til at rammesætte og målrette processen. Dertil kommer eksempler, der i bogen er linket til gennem QR-koder, hvilket vil gøre videoerne let tilgængelige. Foruden disse præfabrikerede værktøjer byder bogen også på et netbaseret sidestykke, hvor man kan finde ekstramateriale.