Debat
Debat: Tre timers iltmangel på en almindelig skoledag
Sommerferien er ovre og børnene skal tilbage i skolen. Men har klimaanlægget været slukket i sommerferien, kan skoleeleverne se frem til en overdosis skimmelsvamp, svampesporer og koncentreret snavs, som blæses ud i alle klasseværelser.
Klimaanlæg er desværre teknisk tungt, og kræver faglighed i den daglig drift. Servicefolkene skal være dygtige. Vi ser desværre alt for ofte at vedligeholdelsen glipper. Det betyder, at mange skoler ikke får rengjort anlæggene, skiftet filtre hvert halve år eller i god mening slukker for anlæggene i weekenden og i ferier.
Vi vil derfor opfordre undervisningsministeren til at arbejde på udrulning af nudging redskaber til vores folkeskoler. Men en simpel opsætning i en stikkontakt, kan der opsættes ilt målere. Det kan reducere antallet af timer, hvor der er iltmangel.
CO2 niveauet falder blot ved 5 minutters gennemtræk. Det lyder simpelt, men i en travl skoledag, hvor læreren er travlt optaget af børn som bliver drillet, græder eller har brug for hjælp, er der behov for en lampe, der lyser, når iltniveauet falder.
For skoleelevernes skyld, skal vi til at fokusere på indeklimaet. Som det er nu, udsættes over halvdelen af landets skoleelever for lavt iltniveau i tre timer ud af en hel skoledag. Det viser en undersøgelse der er foretaget af Realdania i hele landet fra oktober 2019 til januar 2021.
Det er således ikke kun et problem med fugt, svampesporer og skimmelsvamp, som påvist i 17 ud af 21 klasseværelser ved et ph.d. projekt i 2016.
Høje CO2-niveauer giver koncentrationsbesvær og manglende indlæring. Det er en problemstilling vi har kendt til og talt om i 30 år.
KL er så småt i gang med at undersøge problemets omfang, men der skal være nogen som går foran. Det vil vi gerne i Radikale