Tre
år efter at den franske lærer Samuel Paty blev slået ihjel af en radikaliseret
islamist, er den første retssag nu overstået.
Seks
tidligere elever er fredag blevet idømt delvist betingede fængselsstraffe for at have spillet en rolle i det, der gik forud for
det tragiske mord.
Samuel
Paty, der underviste i historie og geografi, fik skåret halsen over på gaden
foran skolen, hvor han arbejdede, i en forstad til Paris 16. oktober 2020 af
den tjetjenske flygtning Abdullakh Anzorov, efter han havde vist
Muhammed-tegninger fra satiremagasinet Charlie Hebdo i sin undervisning.
I
alt er 14 tiltalt i sagen. Seks af dem er tidligere elever og var ganske unge:
13, 14 og 15 år.
De
kan ikke få højere fængselsstraf end 2½ år, fordi de var under 16 år på
gerningstidspunktet. Af samme årsag har retssagen udspillet sig bag lukkede
døre.
Byggede på en løgn
Pigen
var bare 13 år, da hun fortalte en løgn til sine forældre, som fik alvorlige
konsekvenser. Ni dage før drabet var hun blevet bortvist to dage fra skolen af
årsager, der intet havde med Samuel Paty at gøre. Hun fortalte sine forældre,
at bortvisningen skyldtes, at hun havde klaget til sin lærer over, at han,
ifølge hende, havde bedt de muslimske elever om at forlade rummet, før han
viste tegninger af Muhammed.
Pigen
var slet ikke til stede i klassen den dag, Paty brugte tegninger i timen, der
handlede om ytringsfrihed. Hun er nu blevet idømt 18 måneders betinget fængselsstraf for at dele falske anklager om Paty.
I
virkeligheden havde Samuel Paty dagen før, han agtede at bruge Charlie Hebdos
Muhammed-tegninger i undervisningen, sagt til sine elever, at de, der ikke
ville se tegningerne, var velkomne til at kigge væk eller forlade klassen.
Den
13-årige kunne ikke vide, hvad hendes løgn ville føre til, men hendes far
begyndte efterfølgende sammen med en islamistisk aktivist, Abdelhakim Sefrioui,
at dele hadefulde videoer på sociale medier om, at Paty havde vist tegninger af
profeten.
300 euro
Da
den tetjenske terrorist dukkede op på skolen 16. oktober 2020, tilbød han en
elev 300 euro, omkring 2200 kroner, for at udpege Samuel Paty for ham. Eleven
fik fire af sine kammerater med på opgaven. Så kunne de dele pengene. Ifølge
drengen havde Anzorov sagt, at han blot ville filme Paty, mens han skulle “bede
om tilgivelse for at vise tegningen af profeten”. De troede ikke, at han var
“skør”.
De
fem drenge var 14 og 15 år på det tidspunkt og er dømt for deres rolle i mordet.
Samuels
lærerkolleger har haft svært ved at forstå, at deres elever har været med til
at bane vejen for terroristens mord.
13
kolleger har været til stede i de to uger, retssagen har fundet sted, men er
ikke selv blevet hørt i retten, hvilket de finder “absurd”, da det er deres
elever, der har en del af ansvaret for det mord.
Folkeskolen
har været i kontakt med lærernes advokat, Antoine Casubolo, for at høre dem, hvordan sagen har påvirket dem, men de har ikke ønsket at fortælle om det.
Nogle
lærere har siden skiftet skole, mens andre helt har
skiftet profession. For flere af dem har det været vigtigt at blive på skolen
sammen med deres kolleger. En af dem er 'Suzanne' (ikke hendes rigtige navn, red.), der til
det franske dagblad Libération har sagt:
“Det er vigtigt for mig at blive sammen med mine kollegaer, jeg
bliver nødt til at gå igennem dette med dem, for vi har skabt et tæt bånd, vi
forstår hinanden, vi hjælper hinanden og vi kan tale om det. Det vil jeg ikke
kunne på en anden skole. Det gør det nemmere at komme igennem det”.
“I
dag er vi stadig meget forsigtige med, hvilke ord vi bruger i klassen, og der
er situationer, som får os til at genopleve det, der er sket”, har hun
fortalt.
Mordet
har haft stor indflydelse på franske lærere som sådan, og en af Patys kolleger
har sagt, at det at være lærer i Frankrig nu er blevet en profession forbundet
med store risici.
Markant selvcensur
I
UNSA, en af de store lærerfagforeninger, beskæftiger Benoit Kermoal sig
specifikt med ytringsfrihed og sekularisme.
Han
hører fra medlemmerne, at de finder det vigtigt at bruge mere tid på at
undervise i sekularisme og ytringsfrihed end før.
“Men
de er også i højere grad begyndt at censurere sig selv. Der er ingen tvivl om,
at lærere er blevet bange for at undervise i visse emner, og at der er emner,
som er svære at behandle”, siger Benoit Kermoal.
Han
henviser til en undersøgelse fra i år, hvor knap halvdelen af lærerne siger, at
når de underviser i sekularisme og ytringsfrihed, censurerer de sig selv for at
undgå sammenstød med elever og forældre. For fem år siden svarede 37 procent
det samme.
“Så
vi ser både, at der er flere, der censurerer sig selv, men vi ser også en stor
vilje til at undervise i de her emner, selv om de er svære”, siger Benoit
Kermoal.
Hvad gør UNSA for at sikre, at lærerne er klædt på til
opgaven?
“Vi
snakker med ministeriet om undervisningen om ytringsfrihed, og så tilbyder vi
videreuddannelse til lærerne. Men det er også vigtigt, at vi i sagens natur
ikke bare udstikker regler og fortæller eleverne, at sådan her fungerer
ytringsfriheden bare. Emnet kræver debat, så det er jo også nødvendigt at få
kritik“.
Skolen
er efterhånden blevet en politisk kampplads i Frankrig, særligt efter mordet på
Samuel Paty, men også på grund af landets udfordringer med parallelsamfund og
angreb på ytringsfrihed som terrorangrebet mod Charlie Hebdo i 2015. Præsident
Emmanuel Macron har ved flere lejligheder sagt, at han ønsker, at skolen skal
lægge lokaler til "kampen" for en "generobring" af
republikanske værdier.
Helt
så store ord bruger mange lærere ikke selv. Benoit Kermoal siger, at nok
skriver lærere under på, at de lærer de unge mennesker at være gode
borgere.
“Men
skolen kan ikke løse alle de problemer, der eksisterer i det franske samfund.
Vi som lærere og som skole bliver bedt om meget. Nogle gange bliver vi bedt om
for meget, og skolen kan ikke eksempelvis løse problemet med integration i det
franske samfund”, siger han.
Læreren 'Suzanne' sagde inden retssagen, at hun håbede på bedre at forstå, hvordan deres
elever kunne indgå en aftale med terroristen om at udpege deres lærer:
“Og
at retssagen kan reparere forholdet, så vi kan få tillid til eleverne som
helhed igen”.