Anmeldelse

cargodynasty.dk

Forfriskende læringsspil, men med skønhedsfejl

Cargodynasty.dk udnytter ikke sine muligheder fuldt ud, og det er ærgerligt, for potentialet er der.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den spilleglade anmelder kunne næsten ikke vente med at afprøve spillet/læringsmaterialet "Cargo Dynasty". Jeg tænkte på alle de gode gamle spilklassikere, "Railroad Tycoon", "Ports of Call" og "Transport Tycoon". Kunne dette læringsspil bare være halvt så fængende som disse, så kunne spillet blive et stort potentiale for undervisningen i folkeskolens udskolingstrin og/eller i EUD/AMU-regi.

Fakta:

Titel: cargodynasty.dk

Forlag: TUR Forlag

Spillet udmærker sig ved at være gratis, hvilket er et godt udgangspunkt for skolebudgetterne, og derudover ved at virke på mange platforme, både pc, Mac, Android-tablet og iPad, hvilket jo er virkelig godt.

Det er godt at se, at undervisningsbranchen inddrager potentialet i computerspil på nye måder. I dette tilfælde med henblik på at give indsigt i at drive en transportvirksomhed. Spillet består dels af selve det logistiske element med at transportere gods, dels af at byde på fragtruter, bygge transportanlægget op, ansætte personale og udbygge deres kompetencer. Her slutter det gode ved spillet desværre, for gameplayet bliver hurtigt ensformigt, og en del af spilelementerne virker en smule klodset udført.

Mange af opgaverne virker udpræget skoleagtige og påklistrede. For eksempel bliver man udsat for at skulle udpege det rigtige land i et spørgmål om mad, mens man er ved at tage sit truckbevis. I et andet eksempel skal man vide, hvor EU har sit hovedkvarter, for at kunne tage sit førstehjælpsbevis. Det er for sløjt at finde på den slags opgaver, fordi man ikke kan finde på andet, og eleverne vil lugte “kedelig skoleopgave” med det samme. Det er lidt sært, set i lyset af at Serious Games er medudvikler af spillet.

Jeg havde håbet på et spil med virkelig gejst, et spil, man ikke har lyst til at slippe, men bruge tid på at mestre og på at udradere sine modstandere i multiplay, som man faktisk også kan. Jeg kan ikke helt forstå, at forsøget på at skabe sammenhæng mellem teori og praksis sker så klodset. Hvad ligger der af transfer mellem spillet og transportbranchen i  at kunne sætte kommaer korrekt for at få et C-kørekort?

Men alt i alt et forfriskende forsøg på at bringe viden om transportbranchen og læring i spil i undervisningen.