Debat

Når det er fonde, der udvikler skolen

I 90érne, da jeg var ny lærer i seminarieverdenen, var det institutionen, der prioriterede en pulje penge til at udvikle undervisningen med. En lille gruppe af lærere og ledelsen var sammen om at uddele midler til de ideer, vi fik med udgangspunkt i vores egen praksis. Nu går private aktører som de store fonde ind for at udvikle. Antallet af undervisningstimer falder og antallet af studerende på holdene stiger som følge af 2% nedskæringerne inden for uddannelsessektoren. Politikerne detail regulerer ledelser og lærere i folkeskolerne. Samtidig ruller de private millioner ud over skoleverdenen fra Nordea, Novo Nordisk, AP-Møller, Villum og mange andre fonde.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er mange penge at hente. Her i juni afholdes  f.eks. informationsmøder for naturfagene i Novo Nordisk Fonden:

 http://novonordiskfonden.dk/da/uddannelse.

Jeg håber, at fondene har ”højere til loftet” end der var med en enkelt rektor og hans ledere, der prioriterede, hvad de mente var ”fag”.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Min bekymring er, om der er tid til at evaluere og udvikle alle disse nye projekter og dermed lære af dem ? Ved fonds-tildelerne nok om skolen og skolens niveau ? Når fagdidaktikken på den tidligere Danmarks Lærerhøjskole er nedlagt, er der så landsdækkende didaktisk forskning, der samler, reflekterer og gennemskriver resultaterne, så vi alle kan lære nyt ?

Når projektet er slut- hvad så ?  Laver vi projekter for projekternes skyld  ? Hvad er en reel udvikling ?

MEN- det er i revnerne, at lyset trænger ind, som Cohen skriver. Så lav en revne, et projekt og tænk nyt! Personligt har jeg 34 studerende til afsluttende eksamen i 5 forskellige fag, så det bliver nok ikke i år, jeg har tid til det. Nu har institutionerne så fundraisere, der kan søge på vores vegne - længe leve udviklingen ?