Debat

Hvad gør vi?

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

3F havde for nylig en annonce med teksten: »Hvorfor er vores børn ikke bedre til at læse, når det er viden, vi skal leve af?« Som medlem af DLF er jeg provokeret. Nogle danske elever læser dårligt, fordi hverken samfundet omkring skolen eller pædagogiske forskere vil forstå, at skole og undervisning ikke kan løse alle problemer.

Nu skal en stor del af elever med særlige vanskeligheder ind i normalklasser, hvor elevtallet samtidig generelt øges. Skolens niveau skal hæves mod top 5. Skolens udgifter sænkes. Lærerne skal løbe hurtigere. Kommunikation til forældre og samfund øges. Skolernes resultater skal offentliggøres. Skolens ledere får reduceret deres økonomiske muligheder og muligheder for kontakt med lærerne. Nye lærerstuderende skal primært være selvstuderende. Intet hænger sammen!

Dansk pædagogisk forskning koncentreres omkring skolens organisation. Det er ikke samfundet skyld eller individuelle forskelligheder, men kun skolens og lærernes ansvar og svigt, når en elev ikke fungerer.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Naturligvis skal skolen og lærerne være fremme i skoene - og det vil man!

Problemerne løses ikke ved kun at fokusere på skolernes og lærernes måder at organisere sig og takle problemerne på.

Man skal længere ud til de muligheder, det omgivende samfund tilbyder, og længere ind til den enkelte elevs medfødte og opvækstbetingede muligheder.

Folkeskolens redaktionelle politik betyder desværre, at det ikke er muligt at angive aktuelle bøger og artikler, der dokumenterer ovenstående påstande.